Skuteczność działań pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki organizacji, często decydując o jej być albo nie być na rynku. Jednym z najbardziej pożądanych _ towarów _ przez wszystkich pracodawców jest efektywny pracownik, tj. taki którego efekty pracy przewyższają poniesione nakłady, generując w ten sposób wartość dodaną dla firmy.
O efektywności pracownika decyduje wiele czynników zarówno z życia osobistego jak i zawodowego, a jednym z najważniejszych jest motywacja, która sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego celu.
Motywację pracownika można kształtować na wiele sposobów. Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i warto pamiętać, że każdy człowiek inaczej reaguje na dane czynniki. Pojęcie i znaczenie motywacji ciągle jest obiektem dyskusji zarówno teoretyków jak i praktyków zarządzania. Istnieje szereg teorii opisujących źródła motywacji. Jedną z najbardziej znanych jest tzw. dwuczynnikowa teoria Herzberga. Zakłada ona istnienie dwóch rodzajów czynników wpływających na motywację: czynniki higieniczne i motywacyjne. Te pierwsze nie wpływają bezpośrednio na motywację, jednak ich brak prowadzi do niezadowolenia pracownika. Zaliczyć do nich możemy m.in.: bezpieczeństwo pracy lub dostępność narzędzi pracy (komputer, biurko, krzesło).
Drugim czynnikiem są tzw. motywatory, których obecność prowadzi bezpośrednio do wzrostu motywacji pracownika. Mogą to być m.in. bonusy, awans, uznanie. Dobrym przykładem nieintuicyjnego, aczkolwiek bardzo skutecznego motywatora może być poprawa warunków pracy poprzez umieszczenie dystrybutora wody w miejscu pracy. Pracownicy na pewno docenią możliwość korzystania ze świeżej wody co wpłynie na polepszenie ich samopoczucia i zadowolenia z warunków pracy, przy marginalnych kosztach ponoszonych przez pracodawcę.
Skupmy się właśnie na tym przykładzie, aby lepiej zrozumieć że efektywność pracownika może być podnoszona nie tylko poprzez awans lub podwyżkę, ale również mniej oczywistymi sposobami.
Warto zwrócić uwagę jakie funkcje może spełniać wprowadzenie wody w biurze. Po pierwsze tak jak wspomniano wcześniej woda w biurze prowadzi do poprawy warunków pracy. W tym przypadku należy traktować to jako czynnik motywacyjny - dystrybutor wody jest dodatkowym wyposażeniem firmy, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy. Światowa organizacja zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie i nawadnianie organizmu może prowadzić do wzrostu wydajności nawet o 20 proc. Dlatego tak ważny jest dostęp do dobrej jakości wody w miejscu pracy. Jej picie zapewnia zdrowie i równowagę fizyczną, a co za tym idzie, daje energię niezbędną do codziennej efektywnej i kreatywnej realizacji zadań zawodowych. Dodatkowo w firmach usługowych (np. salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki) stały dostęp do wody źródlanej wpływa na podniesienie standardów obsługi, a w konsekwencji na zadowolenie klientów.
W celu zrozumienia w jaki sposób dostarczanie wody do biura może prowadzić do podniesienia efektywności pracowników oprzyjmy się na przykładzie. Koszt utrzymania jednego dystrybutora w biurze to powiedzmy 100 zł miesięcznie i rozkłada się w firmie na wiele osób. Wyobraźmy sobie, że jako pracodawca mielibyśmy do dyspozycji tylko wspomniane wcześniej 100 zł i chcielibyśmy przeznaczyć je na premie dla 10 osób. Wówczas każdemu pracownikowi przysługiwałoby 10 zł dodatkowego wynagrodzenia - tak niska kwota w wielu firmach nie tylko nie dałaby wzrostu motywacji, ale nawet miałaby efekt odwrotny. W przypadku wprowadzenia wody w biurze koszt dla pracodawcy jest ten sam, ale wpływ na zadowolenie pracowników jest wielokrotnie większy.
Przykładem firmy, która zwiększyła swoje zyski dbając właśnie o dobre samopoczucie pracowników m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów wody jest GlaxoSmithKline. Wprowadzenie programu poprawy samopoczucia pozwoliło na zmniejszenie wydatków medycznych firmy o 13 proc., a średnia nieobecność w pracy spadła z 3,7 do 1,9 dnia. W firmie zanotowano znaczny wzrost dobrego samopoczucia pracowników, a co za tym idzie ich motywacji do pracy. Oczywistym jest, że chory pracownik jest mniej zmotywowany i mniej efektywny od osoby zdrowej.
Efektywność pracowników ma kluczowe znaczenie dla zyskowności przedsiębiorstwa, a co za tym idzie egzystencji na rynku. Istnieje szereg dróg do wzrostu motywacji pracowników i ich efektywności, poczynając od awansu i podwyżki, a kończąc na poprawie warunków pracy m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów z wodą do miejsca pracy. Każda możliwość zwiększenia skuteczności działania organizacji powinna być wykorzystywana przez pracodawców. Należy jednak pamiętać o tym, że głównym celem nie jest zwiększanie motywacji pracowników, a zwiększanie zysków firmy przez podniesienie efektywności. Zbyt duże nakłady na motywację mogą przewyższać dodatkowy zysk przedsiębiorstwa i w tym przypadku trzeba się zastanowić jakie działania podjąć, aby nie generować strat.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Jak rozliczyć prywatne wyjście pracownika? W takiej sytuacji możemy skorzystać z dwóch możliwości. | |
Kiedy wolne za pracę w nadgodzinach? Jeśli pracownik nie złoży wniosku o czas wolny, sam pracodawca może go zmusić, by wykorzystał czas wolny. | |
Monitorowanie poczty pracowników. Sprawdź, na co możesz sobie pozwolić Pracodawca musi pamiętać, że jego działania nie mogą naruszać dóbr osobistych kontrolowanego. |