Sposób przedstawiania firmy na dokumentach, pieczątce czy stronach internetowych nie jest wyłącznie sprawą właściciela. To, jakie informacje powinny się tam znaleźć jest bowiem regulowane różnymi przepisami. Zobacz, jakie dane musisz podać do publicznej wiadomości.
Podstawowym identyfikatorem każdego przedsiębiorcy jest Numer Identyfikacji Podatkowej. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej jasno wskazuje, że to właśnie NIP-em powinien się on posługiwać w obrocie prawnym i gospodarczym. Numer ten jest również najwłaściwszy w kontaktach z organami podatkowymi lub celnymi, o czym informuje ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników.
Nie tylko NIP
W niektórych przypadkach Numer Identyfikacji Podatkowej nie wystarczy. Kodeks spółek handlowych nakłada na właścicieli spółek kapitałowych (akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowo-akcyjnej - więcej o wszystkich rodzajach spółek przeczytasz tutaj)
obowiązek, według którego na pismach oraz zamówieniach handlowych (zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej) oraz na firmowej stronie internetowej muszą widnieć również inne informacje. Różnią się one w zależności od formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa. Dla spółki akcyjnej są to dodatkowo:
- nazwa i adres siedziby spółki,
- oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki,
- numer KRS firmy,
- wysokość kapitału zakładowego i wpłaconego.
W przypadku spółek komandytowo-akcyjnej i z ograniczoną odpowiedzialnością wymagania są podobne, z jedną tylko różnicą - nie trzeba podawać wysokości wpłaconego kapitału (konieczna jest tylko wysokość kapitału zakładowego - więcej na ten temat przeczytasz tutaj)
.
Kodeks nie precyzuje natomiast, co powinno się znaleźć na dokumentach pozostałych spółek osobowych - jawnej, partnerskiej, komandytowej oraz jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej (więcej o tych formach organizacyjno-prawnych przeczytasz tutaj)
.
Pieczątka nie jest wymagana
Żadne przepisy nie regulują konieczności posiadania firmowej pieczątki. W teorii więc przedsiębiorca nie ma takiego obowiązku. W praktyce sytuacja wygląda inaczej, choćby w momencie otwierania konta bankowego czy sporządzaniu dokumentacji do ZUS, kiedy pieczątka jest niezbędna. Powinny się na niej znaleźć:
- nazwa firmy,
- dokładny adres,
- NIP
Warto, z marketingowego punktu widzenia, zawrzeć również dane kontaktowe, takie jak numer telefonu, fax, e-mail czy adres firmowej strony internetowej oraz logo firmy.
Do 2009 roku przedsiębiorcy musieli również na firmowej pieczęci podawać numer REGON, jednak dziś już takiego obowiązku nie ma.
JAK ZAŁOŻYĆ FIRMĘ - PRZEWODNIK KROK PO KROKU!
- Samozatrudnienie czy spółka cywilna?
- Zezwolenie, koncesja, a może licencja?
- Jaki podatek, jaka księgowość?
- Gdzie się rejestrować?
- Jak zdobyć REGON?
- Nowy czy stary NIP?
- Czy warto być VAT-owcem?
- Jaki ZUS?
- Zatrudniamy pracownika
- Fundusz Świadczeń Socjalnych
- Czy trzeba mieć osobne konto?
- Jakie inne urzędy trzeba zawiadomić?
- Polska Klasyfikacja Działalności 2007
- Polska Klasyfikacja Działalności
- Ile kosztuje nowa firma?
- Ile trwa założenie firmy?
- Jakie info na pieczątce, papierze czy www?
- Jak oznaczyć towary?
- Urlopy
- Wszystko o leasingu