Aż 82 proc. firm MŚP przyznaje, że wyhamowanie gospodarki odbiło się negatywnie na ich branży, w tym dla większości - 47 proc. jest to odczuwalny, zdecydowanie negatywny wpływ; dla 35 proc. wpływ jest odczuwany, jako umiarkowanie negatywny - wynika z badania _ Skaner sektora MSP _ opracowanego przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research.
Według GUS, wśród przedsiębiorstw w Polsce 99 proc. to firmy mikro (zatrudniające do 9 osób) i małe (od 10 do 49), a 0,8 proc. to przedsiębiorstwa średnie (zatrudniające od 50 do 249 osób).
Mimo pojawiających się optymistycznych zapowiedzi niektórych analityków oraz krzepiących danych makroekonomicznych, przedsiębiorcy oceniając na bazie codziennych doświadczeń, skali obrotów, zamówień, płatności i wzmożonej rywalizacji o te same zlecenia, najwyraźniej nie podzielają optymizmu analityków. Szczególnie tej części, która zapowiada szybki powrót wzrostów.
Mikro, mali i średni przedsiębiorcy mówią: kryzys nie skończy się w tym roku (77 proc.). Większość stawia na drugą połowę roku przyszłego - 33 proc., mniej liczni zakładają, że uda się wcześniej, czyli jeszcze przed czerwcem 2010 (17 proc.).
Realiści oceniają, że raczej nastąpi to w roku 2011 lub jeszcze dalej (27 proc.) - wynika z raportu.
W związku z negatywnymi oczekiwaniami dotyczącymi końca kryzysu mali przedsiębiorcy wstrzymują tymczasem inwestycje - przede wszystkim te w środki trwałe. Nie planuja też podnoszenia zatrudnienia.
Zakupami, które będą w najbliższym czasie realizować są za to samochody. To jednak wynika nie z oceny koniunktury, ale z planowanego przez rząd ponownego wprowadzenia restrykcyjnych definicji samochodu ciężarowego- czyli ze spodziewanym ograniczeniem możliwości odliczenia VAT od przyszłego roku.
Badanie skazuje, że w związku z kryzysem małe firmy coraz częściej wybierają internet jako tańszą drogę komunikacji, promocji czy sprzedaży. Zamierzają w najblizszym czasie inwestować w oprogramowanie: telefonię VOIP, e-sklepy.
Raport dotyczy sektora MSP (zatrudnienie do 249 osób), to 99 proc. wszystkich firm w Polsce. Próba ogólnopolska, reprezentatywna 600 przedsiębiorstw.