Ze względów gospodarczych lub innych ZUS może udzielać płatnikom składek ulg w postaci układów ratalnych i odroczeń terminów płatności, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.
Ulga w formie odroczenia terminu płatności składek lub rozłożenia na raty zadłużenia może dotyczyć jedynie należności finansowanej przez płatnika składek.
Wyłącznie składki bieżące
Odroczenie terminu płatności stosowane jest wyłącznie do składek bieżących, których ustawowy termin płatności nie upłynął. Dlatego też wniosek w tej sprawie należy złożyć przed upływem terminu płatności składek. Należy pamiętać, że w przypadku tej ulgi naliczana jest opłata prolongacyjna w wysokości połowy stawki obowiązujących odsetek za zwłokę.
Ureguluj składki finansowane przez ubezpieczonego
Zawarcie z dłużnikiem umowy o ratalnej spłacie zadłużenia od składek powoduje, że nie są naliczane odsetki za zwłokę, począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie ulgi. Do każdej raty naliczana jest natomiast opłata prolongacyjna na zasadach i w wysokości określonych w Ordynacji podatkowej.
W przypadku płatników, którzy mają zadłużenie z tytułu nieopłaconych składek za pracowników, zleceniobiorców rozłożenie zadłużenia na raty jest możliwe dopiero po uregulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonych i składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z odsetkami za zwłokę.
Niezbędne dokumenty
Płatnik, który złoży wniosek o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zadłużenia na raty, jest zobowiązany do przedłożenia dokumentów, świadczących o jego sytuacji finansowej.
Wniosek w tych sprawach należy złożyć do właściwego, ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej ZUS.
Podstawa prawna:
- art. 29 **ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.).
Autor jest specjalistą w zakresie ubezpieczeń społecznych