Specyfika kontraktu menedżerskiego
Kontrakt menedżerski zwany jest inaczej umową o zarządzanie. Nie jest ani umową o pracę, ani umową cywilnoprawną. Stąd o kontrakcie menedżerskim nie znajdziemy informacji ani w kodeksie pracy, ani w kodeksie cywilnym. Umowa taka zaliczana jest więc do tzw.* umów nienazwanych*. Może być zawarta zgodnie z zasadą swobody umów. Specyfiką kontraktu menedżerskiego jest zarządzania przedsiębiorstwem przez osobę fizyczną. W takim zarządzaniu nie istnieje podległość służbowa zarządcy. Nie ma też kierownictwa, które daje zlecenie.
Strony kontraktu menedżerskiego to zarząd firmy i menedżer. Właściciel firmy, który zatrudnia menedżera, podejmuje zobowiązanie do wypłaty honorarium za świadczoną pracę, a druga strona, którą jest menedżer, zobowiązuje się zarządzać przedsiębiorstwem.
Co zawiera kontrakt menedżerski?
Kontrakt menedżerski, choć nie jest szczegółowo nazwany w kodeksie cywilnym i można zastosować swobodę umów to jego treść nie może sprzeciwiać się zasadom współżycia społecznego ani zapisom prawa cywilnego. Treść może więc być ustanowiona w sposób bardzo swobodny. Na pewno powinny się w niej znaleźć:
- przedmiot umowy,
- określenie obowiązków i uprawnień menedżera,
- składniki wynagrodzenia,
- zakres odpowiedzialności,
- określenie, w jaki sposób oceniania będzie efektywność,
- określenie sposoby rozwiązania kontraktu,
- zakaz konkurencji.
Zakres umowy kontraktu menedżerskiego
Kontrakt menedżerski zakłada, że wynajęty menedżer będzie zarządzał przedsiębiorstwem tak, by firma wypracowała zysk. To, co zasadniczo różni kontrakt menedżerski od umowy o pracę, to brak podporządkowania menedżera komukolwiek. Takie rozwiązanie pozwala na dużo większą samodzielność i swobodę. Tylko od zatrudnionego menedżera zależy, w jaki sposób będzie zarządzał przedsiębiorstwem.
Kontrakt menedżerski i ZUS
Czasami niektóre czynności związane z kontraktem menedżerskim mają cechy stosunku pracy. Wtedy uznaje się go za umowę o pracę. Co do zasady jest jednak umową o świadczenie usług i nie podlega zapisom kodeksu pracy. W odniesieniu do ubezpieczenia społecznego kontrakt menedżerski traktuje się jak umowę zlecenie. Menedżer podlega więc ubezpieczeniom społecznym tak, jak zleceniobiorcy.
Przychód wygenerowany z kontraktu menedżerskiego zaliczany jest do przychodów, które są uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście. I jest tak nawet wtedy, gdy menedżer zarządza przedsiębiorstwem, prowadząc działalność gospodarczą. Menedżerowie często pracują bowiem, prowadząc działalność gospodarczą.
Kontrakt menedżerski a podatki
W przypadku kontraktu menedżerskiego, podobnie jak w przypadku umowy zlecenia, od ustalonego honorarium odliczana jest zaliczka na podatek dochodowy. Wszystko dlatego, że płatnikiem jest firma, dla której usługi świadczy menedżer. Co do kosztów w ramach działalności, to nie można odliczyć od podstawy opodatkowania więcej niż 111,25 zł miesięcznie. I tak jak w przypadku innych umów, menedżer do końca lutego otrzymuje deklarację PIT-11, w której rozpisane są jego dochody i zaliczki na podatek wpłacone do urzędu skarbowego.
Usługi zarządzania przedsiębiorstwem nie są opodatkowane podatkiem VAT.