Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Kontrakt menedżerski

0
Podziel się:

Kontrakt menedżerski jest alternatywą dla umowy o prace. Zwykle podpisywany jest z przedstawicielami kadry kierowniczej albo zarządzającymi. Czym różni się od umowy o pracę? Kiedy warto go wybrać zamiast umowy o pracę?

Kontrakt menedżerski nie jest regulowany przez kodeks cywilny ani kodeks pracy
Kontrakt menedżerski nie jest regulowany przez kodeks cywilny ani kodeks pracy (pixabay.com / CC0)

Specyfika kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski zwany jest inaczej umową o zarządzanie. Nie jest ani umową o pracę, ani umową cywilnoprawną. Stąd o kontrakcie menedżerskim nie znajdziemy informacji ani w kodeksie pracy, ani w kodeksie cywilnym. Umowa taka zaliczana jest więc do tzw.* umów nienazwanych*. Może być zawarta zgodnie z zasadą swobody umów. Specyfiką kontraktu menedżerskiego jest zarządzania przedsiębiorstwem przez osobę fizyczną. W takim zarządzaniu nie istnieje podległość służbowa zarządcy. Nie ma też kierownictwa, które daje zlecenie.

Strony kontraktu menedżerskiego to zarząd firmy i menedżer. Właściciel firmy, który zatrudnia menedżera, podejmuje zobowiązanie do wypłaty honorarium za świadczoną pracę, a druga strona, którą jest menedżer, zobowiązuje się zarządzać przedsiębiorstwem.

Co zawiera kontrakt menedżerski?

Kontrakt menedżerski, choć nie jest szczegółowo nazwany w kodeksie cywilnym i można zastosować swobodę umów to jego treść nie może sprzeciwiać się zasadom współżycia społecznego ani zapisom prawa cywilnego. Treść może więc być ustanowiona w sposób bardzo swobodny. Na pewno powinny się w niej znaleźć:

  • przedmiot umowy,
  • określenie obowiązków i uprawnień menedżera,
  • składniki wynagrodzenia,
  • zakres odpowiedzialności,
  • określenie, w jaki sposób oceniania będzie efektywność,
  • określenie sposoby rozwiązania kontraktu,
  • zakaz konkurencji.

Zakres umowy kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski zakłada, że wynajęty menedżer będzie zarządzał przedsiębiorstwem tak, by firma wypracowała zysk. To, co zasadniczo różni kontrakt menedżerski od umowy o pracę, to brak podporządkowania menedżera komukolwiek. Takie rozwiązanie pozwala na dużo większą samodzielność i swobodę. Tylko od zatrudnionego menedżera zależy, w jaki sposób będzie zarządzał przedsiębiorstwem.

Kontrakt menedżerski i ZUS

Czasami niektóre czynności związane z kontraktem menedżerskim mają cechy stosunku pracy. Wtedy uznaje się go za umowę o pracę. Co do zasady jest jednak umową o świadczenie usług i nie podlega zapisom kodeksu pracy. W odniesieniu do ubezpieczenia społecznego kontrakt menedżerski traktuje się jak umowę zlecenie. Menedżer podlega więc ubezpieczeniom społecznym tak, jak zleceniobiorcy.

Przychód wygenerowany z kontraktu menedżerskiego zaliczany jest do przychodów, które są uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście. I jest tak nawet wtedy, gdy menedżer zarządza przedsiębiorstwem, prowadząc działalność gospodarczą. Menedżerowie często pracują bowiem, prowadząc działalność gospodarczą.

Kontrakt menedżerski a podatki

W przypadku kontraktu menedżerskiego, podobnie jak w przypadku umowy zlecenia, od ustalonego honorarium odliczana jest zaliczka na podatek dochodowy. Wszystko dlatego, że płatnikiem jest firma, dla której usługi świadczy menedżer. Co do kosztów w ramach działalności, to nie można odliczyć od podstawy opodatkowania więcej niż 111,25 zł miesięcznie. I tak jak w przypadku innych umów, menedżer do końca lutego otrzymuje deklarację PIT-11, w której rozpisane są jego dochody i zaliczki na podatek wpłacone do urzędu skarbowego.

Usługi zarządzania przedsiębiorstwem nie są opodatkowane podatkiem VAT.

zarządzanie
msp
poradnik seo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)