Przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie pracowników, musi wiedzieć, że w zależności od umowy, na podstawie której pracują, koszt zatrudnienia pracownika nie będzie taki sam. Koszt zatrudnienia pracownika zależny jest przede wszystkim od rodzaju umowy zawartej z pracownikiem. Zacznijmy więc od umowy o pracę.
Wyliczanie kosztu zatrudnienia przy umowie o pracę
W przypadku wynagrodzenia, które jest wypłacane pracownikowi w ramach umowy o pracę, kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy jest całe wynagrodzenie brutto, a także składki ZUS, które dodatkowo odprowadza za pracownika pracodawca. Wiadomo bowiem, że w przypadku składek ZUS, są one potrącane zarówno z wynagrodzenia pracownik, jak i z budżetu pracodawcy. W przypadku ubezpieczenia emerytalnego pracownik i pracodawca płacą po 9,76% podstawy wymiaru, w ubezpieczeniu rentowym pracodawca musi dodatkowo zapłacić 6,5%. Jest też zobowiązany do odprowadzenia 2,45% składki na Fundusz Pracy i 0,1% na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W sumie więc poza wynagrodzeniem brutto pracodawca musi dodatkowo odprowadzić ok. 20% wynagrodzenia pracownika.
Całkowity koszt zatrudnienia pracownika
W 2018 roku wynagrodzenie minimalne pracownika wynosi 2100 zł brutto. Jeśli więc pracownik ma umowę o pracę i wykonuje ją w pełnym wymiarze, to przy założeniu, że otrzymuje minimalne wynagrodzenie, całkowity koszt zatrudnienia takiego pracownika wyniesie pracodawcę 2532,81 zł (2100 zł + 432,81 zł), z czego:
- 204,96 zł emerytalnego (2100 x 9,76%)
- 136,50 zł rentowego (2100 x 6,50%)
- 35,07 zł za wypadkowe (2100 x 1,67%)
- 51,45 zł na Fundusz Pracy (2100 x 2,45%)
- 2,10 zł na FGŚP (2100 x 0,1%)
Koszt całkowity zatrudnienia w przypadku umowy zlecenia
Gdy chcemy obliczyć całkowity koszt zatrudnienia pracownika, który wykonuje swoje zadania na podstawie umowy zlecenia, będzie to mniej skomplikowane niż w przypadku umowy o pracę. Trzeba pamiętać, że minimalna stawka godzinowa to 13,70 zł brutto za godzinę. Jeśli umowa zlecenie będzie jedynym źródłem utrzymania, to całkowity koszt będzie taki sam jak w przypadku umowy o pracę, czyli do wynagrodzenia netto dodamy składki ZUS płacone przez pracodawcę. W sytuacji, gdy zatrudniony dodatkowo pracuje jeszcze w innej firmie lub jeśli jest to student, który nie ukończył 26. roku życia, to koszt zatrudnienia będzie równy wynagrodzeniu brutto.
Koszt umowy o dzieło
W sytuacji umowy o dzieło pracodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Wszystko dlatego, że nie są w tym wypadku odprowadzane składki ZUS. Jedynym kosztem jest więc wynagrodzenie brutto wykonawcy umowy o dzieło. Składki ZUS od umowy o dzieło odprowadzane są tylko w sytuacji, gdy umowa o dzieło podpisywana jest wyłącznie z własnym pracodawcą.