W przypadku, gdy przedsiębiorca wprowadza do ewidencji środków trwałych leasingowaną rzecz może skorzystać z jednorazowej amortyzacji pod warunkiem, że spełni kilka wymogów.
Dzięki temu będzie mógł od razu zaliczyć do kosztów wydatki, które poniósłby w ciągu trwania całego okresu leasingu.
Warto podkreślić, że przy leasingu operacyjnym przedmiot leasingu jest własnością finansującego. Zatem korzystający nie może go amortyzować. Inaczej jest przy leasingu finansowym - w tym wypadku leasingowana rzecz jest środkiem trwałym korzystającego.
W związku z tym leasing finansowy może okazać się podatkowo korzystniejszy, niż leasing operacyjny. Wraz z wprowadzeniem do ewidencji leasingowanego środka trwałego możliwe jest naliczenie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od jego wartości początkowej.
_ Przykład _
Firma X zawarła w 2009 r. umowę leasingu finansowego maszyny na okres trzech lat. Firma spełnia kryteria uznania jej za małego podatnika.
Wartość początkowa tej maszyny wynosi 200 tys. zł. Część odsetkowa raty leasingowej to 40 tys. zł. Suma opłat z tytułu tej umowy wynosi 200 tys. zł. + 40 tys. zł. = 240 tys. zł.
Po wprowadzeniu maszyny do ewidencji środków trwałych firma może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.
Będzie mogła zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 200 tys. zł. (zakładając, że nie zostanie przekroczony limit uprawniający do tego odpisu i zostaną spełnione pozostałe warunki). Również część odsetkowa będzie zaliczana do kosztów podatkowych w miarę spłacania rat.
Zatem już w momencie rozpoczęcia leasingu firma będzie mogła zaliczyć do kosztów podatkowych wartość maszyny, mimo że będzie ją spłacała przez trzy lata trwania leasingu.
Limit jednorazowej amortyzacji po przeliczeniu na złote wynosi 338 tys. zł w 2009 r. i 423 tys. zł w 2010 r.