Mała księgowość – dla kogo jest przeznaczona?
Mała księgowość jest przeznaczona dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą albo prowadzących działalność w formie spółki cywilnej osób fizycznych. Drugim kryterium jest przychód, który w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć kwoty 2 000 000 euro.
Mała księgowość – ryczałt
Po zdecydowaniu się na jedną z form opodatkowania, czyli ryczałt, trzeba przygotować odpowiednią dokumentację. Niezbędna w tym celu jest prowadzona ewidencja przychodów na każdy rok. To właśnie korzystając z niej, raz w miesiącu lub co kwartał, zależnie od wyboru, naliczany jest podatek, który należy wpłacić do urzędu skarbowego. Niezbędny jest również rejestr środków trwałych i ewidencja wyposażenia. Przechowywać trzeba wszelkie dokumenty zakupu towarów.
Podatek dochodowy w przypadku ryczałtu to wysokość przychodu, który zmniejsza się o faktycznie zapłacone składki na ZUS. Uzyskaną sumę należy zapłacić do 20 dnia kolejnego miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym. W przypadku ryczałtu stawki podatku są zróżnicowane, mogą wynosić od 2 do nawet 20 procent. Uzależnione jest to od typu działalności, z jakiej pozyskiwany jest przychód. Doświadczone biuro rachunkowe będzie w stanie prawidłowo wszystko wyliczyć.
Ważna jest informacja, że ryczałt nie daje możliwości na zmniejszenie kwoty podatku o koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Przy ryczałcie nie ma możliwości rozliczania się razem ze swoim małżonkiem. Osoba, która jest na ryczałcie, ma obowiązek rozliczania się ze swoich przychodów do końca stycznia następnego roku poprzez złożenie PIT-28.
Mała księgowość – księga przychodów i rozchodów
Księgę przychodów i rozchodów należy zacząć prowadzić od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Przepisy z nią związane zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 roku dotyczącym prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wraz z następnymi zmianami.
Księga przychodów i rozchodów może być zapisywana w wersji papierowej. Jednocześnie wygodniej jest robić to w wersji elektronicznej, korzystając na przykład ze specjalnego programu albo samodzielnie tworząc odpowiednią tabelę. Nie trzeba robić jej wydruków. Należy jedynie pamiętać, że KPiR ma ściśle określoną budowę. Dlatego muszą w niej znaleźć się ważne dane. Podstawowym założeniem jest chronologia wpisów i pilnowanie dat, które pokrywać się mają z tymi z faktur.
Mała księgowość korzystająca z księgi przychodów i rozchodów to zestawienie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodu. Na podstawie tych danych oblicza się wysokość należnego podatku dochodowego.
Mała księgowość – biuro rachunkowe
Mała księgowość może być prowadzona przez biuro rachunkowe. Takie firmy poza samymi dokumentami związanymi z rachunkowością, zajmują się również dokumentacją płacową oraz kadrową. Biuro rachunkowe stanowi więc istotną pomoc dla osób, których firma jest zbyt mała do otwierania specjalnego działu księgowości i zatrudnienia księgowej na stałe. Mała księgowość to znakomity powód do rozpoczęcia współpracy z biurem rachunkowym. Wówczas nie trzeba już o nic się martwić. W przypadku obecnych zmian zajmuje się ono również Jednolitym Plikiem Kontrolnym, także JPK_VAT.