Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Mikrofaktoring - nowe rozwiązanie dla mniejszych firm

0
Podziel się:

Faktoring postrzegany jest jako narzędzie dedykowane dla większych podmiotów. Coraz częściej pojawiają się jednak również rozwiązania dla małych i średnich firm.

Mikrofaktoring - nowe rozwiązanie dla mniejszych firm
(Yuri_Arcurs/iStockphoto)

Usługa faktoringu postrzegana jest jako narzędzie służące poprawie płynności, dedykowane jednak większym podmiotom, które mogą pochwalić się obrotami na poziomie kilku lub kilkunastu milionów złotych rocznie oraz dużą liczbą odbiorców. Tymczasem coraz więcej faktorów wprowadza do swoich ofert rozwiązania dla małych i średnich firm. Usługa ta, zwana umownie mikrofaktoringiem, w czasach spowolnienia gospodarczego staje się dla wielu niedużych przedsiębiorstw kołem ratunkowym.

Według aktualnych danych GUS (za 2009 r.) w Polsce działa 1,67 mln przedsiębiorstw, z czego większość (99,8 proc.) to firmy z sektora MSP (małe i średnie przedsiębiorstwa). Udział mikrofirm w całkowitej liczbie przedsiębiorstw to aż 95,8 procent. Jak wynika z raportu, przedsiębiorstwa MSP odpowiadają za wytworzenie 48,4 proc. polskiego PKB. W tej grupie niezwykle istotne są właśnie najmniejsze podmioty, czyli mikroprzedsiębiorstwa - stanowiące większość podmiotów z tego sektora, dające zatrudnienie ponad jednej trzeciej osób pracujących w firmach (37,5 proc.). Generują one jedną czwartą obrotów (26,9 proc.) i wartości dodanej brutto (21,6 proc.) oraz jedną siódmą inwestycji (14,2 proc.) w obszarze MSP.

Duże zapotrzebowanie na kapitał wśród tych podmiotów spowodowane jest nie tylko koniecznością finansowania inwestycji, ale także, a może nawet przede wszystkim, potrzebą finansowania bieżącej działalności. Wiele małych firm teoretycznie posiada wystarczające środki na ten cel – są one jednak zamrożone w niewymagalnych jeszcze należnościach z tytułu wystawionych faktur. Rozwiązaniem wygodnego pozyskania kapitału, bez obciążania zdolności kredytowej firmy, jest usługa faktoringu. Popyt na tego typu usługi cały czas rośnie, co w głównej mierze wynika z trudnych warunków funkcjonowania firm na polskim rynku – kontrahenci, którzy opłacają swoje faktury na czas należą niestety do rzadkości. Jak wynika z raportu Creditreform za 2011 rok, tylko 3 na 20 wierzycieli otrzymuje swoje należności w terminie.

Usługa faktoringu nie tylko dyscyplinuje opóźniających się kontrahentów, ale również zdejmuje z przedsiębiorcy przykry obowiązek upominania się o należne mu wpływy. W razie potrzeby może także wiązać się z działaniami windykacyjnymi – stąd zauważalny jest wzrost zainteresowania tego rodzaju finansowaniem.

Według definicji faktoring należności to usługa kierowana do przedsiębiorców prowadzących sprzedaż towarów bądź usług z odroczonym terminem płatności. W ramach zawartej z faktorem umowy przedsiębiorca dokonuje sprzedaży przysługujących mu względem swoich kontrahentów (odbiorców) należności (wystawionych faktur), a w zamian otrzymuje środki finansowe przed terminem płatności wskazanym na tych fakturach. Jeszcze do niedawna adresatami faktoringu były wyłącznie średnie i duże firmy, generujące obroty na poziomie kilku czy kilkunastu milionów złotych rocznie.

Obecnie faktorzy dostrzegają potencjał tego segmentu klientów, dlatego oferują usługę faktoringu (umownie nazywając ją mikrofaktoringiem) również tym przedsiębiorcom, których roczne przychody ze sprzedaży oscylują wokół kilku milionów złotych. Rozwiązanie to pozwala znacząco przyspieszyć cykl rotacji należności przy zachowaniu przewagi konkurencyjnej wynikającej z oferowania sprzedaży z odroczonym terminem płatności, czyli kredytu kupieckiego.

Mikrofaktoring to usługa o przejrzystej konstrukcji i uproszczonym schemacie weryfikacji podmiotów zgłaszających chęć skorzystania z tej formy finansowania. Przedsiębiorca otrzymuje, w ramach wiążącej go z faktorem umowy, dostęp do szybkiego i wygodnego źródła finansowania będącego realną alternatywą, bądź też uzupełnieniem kredytu obrotowego. Oprócz tego, na rzecz faktoranta świadczonych jest także szereg usług dodatkowych, charakterystycznych dla _ dorosłego _ faktoringu.

W mikrofaktoringu faktor przejmuje zatem na siebie obowiązek monitorowania i dbania o terminowe regulowanie płatności przez odbiorców, czyli płatników faktur VAT. Szczególnie w firmach o małych strukturach i ograniczonych zasobach personalnych ma to duże znaczenie, gdyż pozwala skupić się przedsiębiorcy na swojej podstawowej działalności, ale nadto zapewnia:

  • badanie wiarygodności i wypłacalności odbiorców objętych faktoringiem,
  • inkaso należności z tytułu nabytych przez faktora faktur VAT,
  • windykację należności w razie braku zapłaty ze strony odbiorcy.

Oprócz tego przedsiębiorca otrzymuje także dostęp do internetowego systemu umożliwiającego zlecanie wykupu faktur VAT, a także pozwalającego monitorować bieżący ich stan oraz historię rozliczeń z odbiorcami.

W efekcie wdrożenia w firmie usługi mikrofaktoringu przedsiębiorca zyskuje większą płynność finansową, przez co usprawnia swoją zdolność obsługi własnych zobowiązań. Ponadto, usługa ta zapewnia poprawę struktury bilansu, możliwość znacznego zwiększenia obrotów, a także zmniejszenie ryzyka związanego z udzielanym kredytem kupieckim, jak również poprawę nawyków płatniczych odbiorców.

Nie wszystkie firmy faktoringowe obecne na polskim rynku oferują tego typu usługę. Niemniej krajowi faktorzy coraz odważniej wchodzą w segment mikrofirm, dlatego także mikro i małe przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż z odroczonym terminem płatności mogą odkryć zalety tej formy finansowania - skorzystać z dźwigni finansowej oraz dynamicznie i co ważne bezpiecznie rozwijać swój biznes.

Czytaj więcej w Money.pl
Jak oszacować koszty faktoringu? Przed uzyskaniem środków z takiego źródła warto sprawdzić, czy jest ono opłacalne dla naszej firmy.
Czy faktoring może poprawic bilans? Salda należności otwartych oraz należności wymagalnych i trudno ściągalnych, które pogarszają wyniki finansowe firmy można zniwelować poprzez czyszczenie bilansu.
Składki na organizacje przedsiębiorców a koszty Nie w każdym przypadku składki wpłacone na organizacje zrzeszające przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów podatkowych.
wiadomości
druki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)