Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie 30 postępowań dotyczących reklam. Ukarany może zostać każdy przedsiębiorca, który reklamą wprowadza w błąd kupującego.
Kontroli UOKiK powinni obawiać się wszyscy przedsiębiorcy, bez względu na rodzaj i wielkość prowadzonej działalności. Urząd karał dotąd zarówno gigantów jak sieć Żabka czy działające lokalnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi.
Aby ustrzec się kary należy pamiętać, że reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi, a wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi. Co ważne, nie ma przy tym znaczenia, czy konsument zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty.
Nie stosuj socjotechniki
UOKiK przyjrzał się niedawno reklamie napoju Veroni Mineral Fit i uznał, że wprowadzała ona właśnie konsumentów w błąd. Na producenta napoju - spółkę Zbyszko Company - została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 240 tys. zł. Dlaczego? Między innymi, za socjotechnikę.
Jak informuje UOKiK, chodzi o zastosowane w reklamie zabiegi socjotechniczne mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu (m.in. sformułowanie: _ większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić - benzoesan sodu, sorbinian potasu - to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić _).
- Carrefour ma zapłacić 540 tysięcy złotych kary
- Banki, sieć handlowa i PAP na celowniku UOKiKhref="http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/uokik;o;paliwach;nie;znajdujemy;zmow;cenowych,82,0,524370.html">
- UOKiK pozwał Provident. Za niezgodne z prawem umowyhref="http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/sawicki;ma;pomysl;na;hipermarkety;wysyla;uokik,60,0,522812.html">
- 15 mln zł kary dla Telekomunikacji Polskiej. Za co?
Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci. Sprytnymi chwytami reklama miała przekazać dodatkową, nieuprawnioną treść.
Nie siej paniki
Konsumentów nie wolno też straszyć. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności przekaz odwołujący się do uczuć klientów poprzez wywołanie lęku.
Za to także zapłacić musi Zbyszko Company, bo urząd uznał, że podkreślanie w kampanii szkodliwego działania konserwantów znajdujących się w tzw. _ wodach smakowych _ innych niż Veroni Mineral Fit, może wywoływać u konsumentów lęk.
Reklamuj się likwidacją tylko, gdy ta faktycznie nastąpi
Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. Takie mylne wyobrażenie mogli mieć klienci sieci sklepów Żabka, gdy ta reklamowała się hasłem: _ Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska... zamykamy żabki _. W rzeczywistości nie było planowane zamykanie placówek, a całość była tylko kampanią promocyjną.
Wg UOKiK spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd. Nałożona na nią kara wyniosła ponad 1,5 mln zł. Wcześniej za podobną praktykę ukarana została sieć Media Markt, która organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu.
Jaka kara może grozić firmie? ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=03.08.2011 09:00&de=03.08.2011 17:35&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&w=460&h=250&cm=0&rl=1 ) Sam porównuj dane na wykresach - wypróbuj MoneyAnalytics
Materiał przygotowano w oparciu o informacje UOKiK.
- ZOBACZ TAKŻE: