Gdy zakładamy firmę, musimy zastanowić się nad jej dobrą nazwą. Nazwa firmy może skutecznie przyciągnąć potencjalnych klientów, jak i też ich odstraszyć. Dlatego musimy dobrze się zastanowić, by dokonać najlepszego wyboru z możliwych. Możemy też z powodzeniem zasięgnąć porady od profesjonalistów, którzy pomagają w tworzeniu dobrych nazw, tak by nazwa firmy była unikalna, dobrze prosperowała na rynku marketingowym, oraz była łatwa do zapamiętywania dla klientów. Poniżej omawiamy zagadnienie dotyczące tworzenia dobrej nazwy dla firm.
Jaka powinna być dobra nazwa dla firmy?
Gdy zakładamy firmę, pragniemy, by jej nazwa była unikalna, mało spotykana i wyjątkowa. Dlaczego potencjalnym przedsiębiorcom zależy na tym? Nazwa naszej firmy będzie po niedługim czasie rozpoznawalna na rynku, dlatego to musi być łatwo zapamiętywana, a jej marka dobrze odbierana.
Nazwa firmy musi przede wszystkim być oryginalna, tego wymaga strona prawna, dlatego, że wszelkie przepisy zabraniają używania nazwy, które jest już zajęta na rynku przez inny podmiot. Dalej idąc tym torem, gdy nazwa firmy jest już zarejestrowana na rynku, to nie będziemy mogli uzyskać ochrony, która jest znakiem towarowym, dlatego też nim zaczniemy posługiwać się publicznie wybraną przez nas nazwą firmy, musimy upewnić się, czy przypadkiem nie istnieje firma o tej samej nazwie.
Dobra nazwa firmy to taka, która trafia bezpośrednio do klienta, najlepiej, gdy nazwa firmy nawiązuje do rodzaju wykonywanej* działalności i specjalizacji firmy, wskazuje ona wtedy potencjalnym klientom, że nasza oferta jest skierowana do nich. Nazwy firm, które bezpośrednio czy też pośrednio są powiązane z działalnością i wskazują na branżę firmy, są dobrymi nazwami, które zachęcają do skorzystania z ich usług. Bardzo ważny jest tutaj język użyty w tworzeniu nazwy firmy oraz określenie odbiorców, czyli do jakiej grupy docelowej trafi oferta naszej firmy. Przy tworzeniu nazwy firmy dobrze jest zastosować zrozumiały język, który trafi do odpowiedniej grupy odbiorców. Nazwa firmy musi zawierać w sobie pewien przekaz, czyli przekazywać odbiorcom o tym, czym dana firma się zajmuje* lub też co stawia za priorytet. Taki przekaz można ukryć w logo lub nazwie firmy, z doświadczenia wiemy, że
okazuje się po czasie bardzo pomocnym firmie. Dobra nazwa firmy, również wpływa na jej atrakcyjność i sprawia, że dana firma niczym modelka na wybiegu prezentuje się świetnie na rynku potencjalnych odbiorców.
Jakie są dostępne rodzaje nazw dla firm?
Tworzenie nazw dla firm oraz ich rodzaje są bardzo elastyczne, łatwo dostosowują się do danej branży, a branża nazewnicza stale się rozwija. Możemy jednak wyróżnić poszczególne rodzaje w tworzeniu nazw jak:
- proste słowa – tutaj stosuje się chwyt prostych słów. Oczekiwanym efektem, jest przeniesienie wszystkich cech, które kojarzą się z danym określeniem na firmę, którą ten wyraz będzie reprezentował. Jednak musimy pamiętać, że nazwa firmy nie może być zbyt ogólna, wówczas zarejestrujemy jej w Urzędzie Patentowym i nie będzie ona objęta zastrzeżonym znakiem towarowym.
- neologizmy – neologizmy, to wyrazy, które dotychczas nie istniały w żadnym języku, są to wyrazy oryginalne, często bardzo atrakcyjne, wnoszące dużo świeżości i wolności na rynku firm. Gdy firma tworzy swoją nazwę na podstawie neologizmów, to tym samym nadaje firmie tożsamość. Tutaj używanie odpowiednich liter nadaje pewne skojarzenia, budzi różne emocje. Marka wymyślona przez użycie neologizmu, często będzie kojarzona z czymś wyjątkowym, wręcz niemożliwym do powielenia czy skopiowania. Na rynku takim przykładem może być firma "Spotify".
- imiona, nazwiska, inicjały czy też nazwy miejscowości – wielu przedsiębiorców tworzy swoje nazwy firm, na podstawie o nazwę miasta, w którym mieszkają, lub tam, gdzie otwierają swój biznes. Jednak nie wszystkie nazwy miast, czy miejscowości z punktu widzenia prawa mogą być używane w logo firmy, wiąże się to z zastrzeżeniem znaku towarowego. Tak samo jest w przypadku tworzenia nazwy firmy na podstawie imienia czy nazwiska lub też inicjałów, jeśli mamy do czynienia z cechami znacznie odróżniającymi od innych, to możliwe jest wówczas zastrzeżenie logo jako znaku towarowego.* Przykłady firm* z zastosowaniem imion, nazwisk czy inicjałów to np.: M&M's, Walt Disney itd.
- miksowanie słów – tutaj przeważnie mamy do czynienia ze zmieszaniem co najmniej dwóch słów, które nabiorą całkiem nowego znaczenia. Przy tego typu wariacji, mamy większą szansę na to, że stworzona nazwa będzie unikalna oraz będziemy mogli uzyskać ochronę z Urzędu Patentowego.
- zabawa literami – gdy proste słowa, które chcemy wykorzystać w nazwie firmy, są zbyt ogólne, to może być niemożliwe dla zarejestrowania. Dlatego też słowa można przekształcić, jednocześnie zachowując ich naturalny przekaz, tym samym zwiększymy szansę na to, że nasza nazwa zostanie opatentowana przez UP.
Gdzie szukać inspiracji do tworzenia nazwy firmy?
Inspiracji do stworzenia naszego logo firmy możemy szukać wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z bogactwem wyrazów. Możemy sięgnąć do Książek, gdzie występuje dużo słów, liter oraz wydobyć z nich najbardziej odpowiednie dla nas rozwiązanie wypisując na kartce papieru wszelkie interesująca nas słowa i ich znaczenie. Następnym wspaniałym źródłem są bajki, mitologia, filmy, podczas czytania czy oglądania bajek, również możemy przypatrywać się różnym postaciom i odnieść to do naszej sytuacji i charakteru działalności, jaką mamy zamiar świadczyć. Następnym bogatym źródłem jest internet, jest on kopalnią skarbów, możemy wchodzić na mnóstwo stron internetowych, vlogów, blogów i tam zaczerpnąć interesujących nas informacji. Korzystnym źródłem informacji mogą okazać się również nasi znajomi, czy sąsiedzi, burza mózgów jest wspaniałym rozwiązaniem, na to, by móc pozyskać jak najwięcej inspiracji i pomysłów. Tak więc musimy tylko dobrze rozejrzeć się wokoło i zauważyć co i gdzie będzie nam potrzebne, do tego, by
dobrać trafną nazwę naszej firmy.