Odpowiedzialność gościa hotelowego za wyrządzone szkody
Właściciel hotelu oddając jego pomieszczenia do dyspozycji gości zakłada, że po ich wyjeździe zastanie pokój w stanie nienaruszonym. Zdarzają się jednak sytuacje, w których pobyt gości w hotelu kończy się zniszczeniami, nie tylko pokoju, ale nawet i oddanego do ich użytku sprzętu. Czy w takiej sytuacji właścicielowi hotelu przysługuje prawo żądania zapłaty odszkodowania z tytułu wyrządzenia szkody w jego mieniu? Oczywiście, że tak, ale z zachowaniem odpowiednich warunków.
| Goście hotelowi odpowiadają za szkody powstałe w mieniu hotelowym w wyniku ich zachowania. |
| --- |
Odbierając pokój, właściciel hotelu bądź osoba przez niego wyznaczona, powinna sprawdzić stan pomieszczenia oraz znajdujących się w nim przedmiotów. Zabezpieczenie dowodów wskazujących, że to właśnie gość jest odpowiedzialny za szkodę w znacznym stopniu ułatwia dochodzenie odszkodowania. W sytuacji, gdy szkoda zostanie stwierdzona dopiero po opuszczeniu hotelu przez gości, jej udowodnienie może być utrudnione.
Nie oznacza jednak, że w takiej sytuacji hotelarz pozbawiony jest środków pozwalających na dochodzenie swoich praw. Może on zwrócić się z żądaniem naprawienia szkody do _ byłych gości hotelowych _, a w przypadku braku dobrowolnego spełnienia żądania wystąpić na drogę sądową, gdzie w trakcie postępowania dowodowego będzie mógł skorzystać z różnych środków dowodowych np. zeznań świadków, w celu udowodnienia swoich racji.
Pijany _ gość _ - co robić?
Często się zdarza, że gość hotelowy narusza porządek w hotelu i niszczy jego mienie znajdując się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu i wykazuje agresję. Co wtedy robić?
Niewątpliwie, najlepszym wyjściem z takiej sytuacji będzie podjęcie przez służbę hotelową próby uspokojenia gościa hotelowego. Kiedy środki mediacyjne nie przyniosą rezultatu, najlepszym rozwiązaniem będzie wezwanie ochrony hotelu, jeżeli takową hotel posiada, lub policji.
Podjęcie jakichkolwiek samodzielnych działań zmierzających do użycia siły fizycznej wobec gościa przez obsługę hotelu, może narazić takie osoby na postawienie im zarzutu naruszenia nietykalności cielesnej klienta, co jest zagrożone karą. Niezależnie od odpowiedzialności karnej takiej osoby, działanie to może skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą właściciela hotelu za szkody poniesione przez gościa wskutek działania obsługi hotelu, jak również klient będzie mógł żądać zasądzenia na jego rzecz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
Zdecydowanie więcej uprawnień mają pracownicy ochrony hotelu. Ustawa o ochronie osób i mienia przyznaje im prawo użycia środków przymusu bezpośredniego w postaci np. siły fizycznej w celu obezwładnienia klienta, użycia kajdanków itp., z zastrzeżeniem jednak, że użyte środki powinny odpowiadać potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i powinny być niezbędne do osiągnięcia podporządkowania się wezwaniu do określonego zachowania.
Brak zapłaty za pokój - co robić?
Pomimo pobytu w hotelu, niektórzy z jego gości nie chcą zapłacić, powołując się na niedostateczną jakość usług.
Właścicielowi hotelu przysługuje w tej sytuacji w stosunku do osoby korzystającej z jego usług roszczenie o zapłatę za wynajem pokoju. W momencie gdy klient nie będzie chciał uiścić umówionej sumy za pobyt w hotelu, właściciel powinien po uprzednim pisemnym, przedsądowym wezwaniu do zapłaty wystąpić z powództwem o zapłatę.
Sąd wówczas zbada czy zarzuty podnoszone przez klienta dotyczące niespełnienia przez hotel warunków uzgodnionych w umowie są zasadne. Należy jednak podkreślić, że ciężar udowodnienia, iż hotel nie spełnił uzgodnionych wymagań ciąży na kliencie, który na taką okoliczność się powołuje.
Poza tym właścicielowi hotelu, w momencie odmowy zapłaty przez klientów za wynajem pokoju, przysługuje ustawowe prawo zastawu na tzw. rzeczach wniesionych tj. na rzeczach, które w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajdują się w tym hotelu albo znajdują się poza nim, a zostały powierzone właścicielowi hotelu lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczone w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym, dopóki należności hotelu nie zostaną zapłacone lub zabezpieczone.
Autor jest aplikantem radcowski z Kancelarii BSO Prawo & Podatki Bramorski Szermach Okorowska we Wrocławiu