Obniżoną stawkę podatku VAT przy przeniesieniu kosztów zużycia wody czy odprowadzania ścieków na podnajemcę stosować można tylko na podstawie otrzymanej przez najemcę głównego faktury VAT.
Tak zwane "refakturowanie", czyli przeniesienie kosztów eksploatacyjnych dotyczy usług, z których nie korzysta podmiot (lub korzysta w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura.
Przy refakturowaniu stosuje się stawki wynikające z faktury pierwotnie wystawionej przez bezpośredniego dostawcę usług.
Nie ma natomiast możliwości zastosowania obniżonych stawek w przypadku, gdy podmiot, który podnajmuje lokal, w związku z czym obciąża podnajemcę częścią kosztów eksploatacyjnych otrzymuje zamiast faktury notę księgową - wynika z interpretacji wydanej przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
_ Wnioskodawca wynajmuje powierzchnię użytkową innym podmiotom gospodarczym. Jednocześnie Spółka jest obciążona przez wspólnotę mieszkaniową notami księgowymi dotyczącymi opłat za zużycie zimnej wody i odprowadzenia ścieków. W ramach tego wynajmu Strona obciąża tymi opłatami swoich najemców. _
W powstałej sytuacji faktycznej zgodnie z umową najemca ponosi opłaty związane z eksploatacją przedmiotu najmu . Jak wykazano powyżej nie może refakturować zakupionych przez siebie usług z powodu braku faktury.
"W przedmiotowej sprawie, gdy jak to wyrażono w opisie, dochodzi do "refakturowania" kosztów związanych z eksploatacją lokalu, sprzedaż ta będzie opodatkowana zasadniczo 22 % stawką podatku - art. 41 ust. 1w/w ustawy. Wnioskujący nie świadczy bowiem na rzecz najemcy usług w zakresie rozprowadzania wody ani usług w zakresie gospodarowania ściekami, natomiast wyłącznie obciąża najemcę określonymi wydatkami eksploatacyjnymi." - czytamy w interpretacji.