Sześć tysięcy złotych na mniejszym i prawie 30 tys. zł na dużym – tyle według analiz mogą stracić przedsiębiorcy po wprowadzeniu nowych zasad opodatkowania dla leasingu i wynajmu samochodów. Znowelizowane przepisy będą dotyczyć umów zawartych od przyszłego roku.
Nowe zasady zostały przegłosowane przez Sejm w czasie posiedzenia mającego miejsce w tym tygodniu. To kompleksowa nowelizacja ustaw podatkowych. Jej elementem są nowe zasady amortyzacji, leasingu oraz użytkowania aut osobowych.
Uchwalone przez parlament prawo przewiduje limit 150 tys. zł dla kosztów amortyzacji, oraz kosztów leasingu i długoterminowego wynajmu samochodów. Oznacza to, że wydatki z tych tytułów dla auto o wartości powyżej 150 tys. zł nie będą mogły być zaliczane w całości do kosztów uzyskania przychodu, a więc wpływać na obniżenie podatku.
To samo dotyczy ubezpieczenia AC. Nowością jest objęcie limitem amortyzacji także rat z tytułu leasingu i abonamentu za wynajem długoterminowy.
W praktyce w przypadku samochodu wartego 150 tys. zł będzie mógł zaliczyć do kosztów w pełni amortyzację, jak i wydatki z tytułu leasingu czy najmu, jak i również koszt zakupu ubezpieczenia – analizują eksperci Carsmile.
W wypadku aut wartych 300 tys. zł, do kosztów będzie można zaliczyć wydatki do kwoty 150 tys. zł. Nowe zasady będą obowiązywać od początku przyszłego roku.
Oprócz tego wprowadzono także ograniczenia we wrzucaniu w koszty wydatków eksploatacyjnych. Czyli takich jak: zakup paliwa, opłaty autostradowe i parkingowe, myjnie oraz zakup i wymianę opon. Jeśli kierowcy wykorzystują samochód do działalności gospodarczej oraz celów prywatnych, odliczyć będą mogli jedynie 75 proc. poniesionych wydatków.
Efektem wprowadzonych zmian mogą być dodatkowe koszty dla przedsiębiorców. Chodzi przede wszystkim o auta o wartości powyżej 150 tys. zł. Np. w wypadku samochodu, którego wartość przekroczy limit o 23 tys. zł, dodatkowy koszt leasingu wyniesie 6 tys. zł, a w przypadku najmu – 2 tys. zł.
Oczywiście im droższy samochód, tym większa strata na nowych przepisów. W klasie premium strata na leasingu może wynieść 28 tys. zł, a w razie najmu – 9 tys. zł. Składają się na to: część rat lub abonamentu, które nie będą mogły być zaliczone do kosztów, oraz opłaty eksploatacyjne, które także nie będą mogły być odliczone od podatku.
Zmiany w zasadach opłat wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl