Nowelizacja ustawy o VAT z dnia 7 listopada 2008 r. wprowadziła zmiany w zakresie rozliczania faktur korygujących _ in minus. _Ustawodawca uzależnił termin obniżenia podatku należnego nie tylko od daty otrzymania potwierdzenia przez wystawcę, ale również od daty otrzymania korekty przez odbiorcę.
Przepisy regulujące moment, w którym sprzedawca ma prawo rozliczyć podatek wynikający z faktury korygującej zostały nie tylko przeniesione z rozporządzenia wykonawczego do ustawy - co było skutkiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z dnia 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06), ale również zmieniono ich brzmienie.
ZOBACZ TAKŻE:
Wciąż jednak kontrowersje budzi sam obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru, uznany przez Trybunał Konstytucyjny za nadmierne obciążenie formalne, którego egzekwowanie prowadzi w praktyce do naruszenia zasady neutralności VAT.
| WAŻNE: |
| --- |
| Potwierdzenie odbioru nie jest konieczne w przypadku faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, eksport i dostawy, dla których podatnikiem jest nabywca. |
Poprzednio obowiązujące regulacje uprawniały wystawcę faktury korygującej do obniżenia podatku należnego o kwoty z niej wynikające w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru tej korekty przez nabywcę.
W wyniku zmian, od 1 grudnia 2008 r. wystawca faktury korygującej _ in minus _ma prawo obniżyć podatek należny pod warunkiem, że:
- posiada potwierdzenie, że odbiorca otrzymał fakturę korygującą (w tym zakresie przepisy nie uległy zmianie),
- otrzymał to potwierdzenie przed upływem terminu do złożenia deklaracji za okres, w którym fakturę korygującą otrzymał odbiorca; jeżeli wystawca otrzyma potwierdzenie później, dokonuje korekty w deklaracji za okres, w którym je otrzyma.
Powyższa zmiana, nie tylko nie uwolniła wystawców faktur korygujących od uciążliwego obowiązku egzekwowania potwierdzeń odbioru od nabywców, ale w niektórych przypadkach pogorszyła ich sytuację w porównaniu z poprzednim stanem prawnym.
Zmiany dotyczące rozliczania podatku należnego wynikającego z faktur VAT korygujących in minus obowiązujące od 1 grudnia 2008 r. | |
---|---|
BYŁO | JEST |
Przed zmianą przepisów w interesie wystawcy było tylko uzyskanie od nabywcy potwierdzenia, że w ogóle korektę otrzymał. Jedyną datą, jaką powinien znać sprzedawca w celu rozliczenia faktury korygującej, była data otrzymania przez niego potwierdzenia co do faktu otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta. | Obecnie ustawodawca uzależnił termin obniżenia podatku należnego nie tylko od daty otrzymania potwierdzenia przez wystawcę, ale również od daty otrzymania korekty przez odbiorcę. |
Zatem wystawca faktury korygującej musi nie tylko uzyskać informację, że nabywca ją otrzymał, ale również dowiedzieć się kiedy to nastąpiło. Jeżeli odbiorca faktury korygującej nie umieści w treści potwierdzenia daty jej otrzymania, nabywca nie wie, w którym miesiącu może rozliczyć korektę.
| Przykład: |
| --- |
| Wystawca, który wysłał do nabywcy fakturę korygującą w lutym, otrzymuje w marcu potwierdzenie jej odbioru, które nie zawiera daty otrzymania faktury korygującej. W takiej sytuacji nie może jednoznacznie stwierdzić, czy nabywca otrzymał ją w lutym - wówczas mogłaby być rozliczona przez sprzedawcę w deklaracji za luty, czy też w marcu, co wiązałoby się z koniecznością ujęcia jej dopiero w deklaracji za ten miesiąc. |
Nowelizacja nie tylko nie ułatwiła rozliczania faktur korygujących, ale obciążyła sprzedawców koniecznością uzyskania dodatkowej informacji w postaci terminu odbioru korekty przez nabywcę. Zatem prawo sprzedawcy do obniżenia podatku należnego jeszcze bardziej zostało uzależnione od zachowania drugiej strony transakcji, na które może on w wielu przypadkach nie mieć wpływu.
Należy również wskazać, iż z uwagi na przeniesienie przepisów ograniczających prawo do obniżenia podatku należnego do ustawy, nie można się już powoływać na ich niezgodność z Konstytucją.
Niemniej jednak, istnieje poważna obawa, iż omawiane regulacje wciąż są niezgodne z prawem wspólnotowym, ponieważ naruszają zasadę proporcjonalności. Zatem podatnikom pozostaje oczekiwać na wyroki sądów administracyjnych, które potwierdzą, iż nadmiernie formalistyczne i uciążliwe dla podatników przepisy nie mogą skutkować obciążaniem podatnika ekonomicznym ciężarem podatku VAT, który z założenia jest neutralny.
Urszula Sztaba, Konsultant, Doradztwo Podatkowe KPMG