Jako konsument będziesz najprawdopodobniej stroną różnych umów sprzedaży w trakcie wszystkich codziennych czynności. Aby korzystać z różnych usług (np. usług komunalnych i komunikacyjnych czy ubezpieczeń), musisz zawierać umowy sprzedaży z usługodawcami. Tak samo podczas każdych zakupów (np. artykułów spożywczych). Wówczas także zawierasz umowę sprzedaży z handlowcem, chociaż nieformalną, czego potwierdzeniem jest na przykład paragon.
Przed wyrażeniem zgody na umowę w formie pisemnej lub ustnej, należy pamiętać o pewnych podstawowych zasadach.
Przed zawarciem umowy
- Sprawdź dane firmy lub usługodawcy, sprawdzając znajomych i Internet, a także czarną listę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Ochrona konsumenta nie ma zastosowania w przypadku gdy kupujesz produkt lub usługę od osoby fizycznej, co oznacza, że nie masz prawa do składania skarg, a w przypadku problemów możesz szukać pomocy tylko w sądzie.
- W przypadku usługi poproś o oferty od co najmniej dwóch lub trzech firm i porównaj je, zwracając uwagę na* warunki umowy i ceny*.
- Nie spiesz się, przejrzyj wszystkie warunki umowy i zadawaj pytania, jeśli to konieczne.
- Przeczytaj umowę, aby mieć jasność co do swoich praw i obowiązków oraz upewnij się, że istnieje równowaga między prawami i obowiązkami między Tobą a przedsiębiorcą/usługodawcą.
- Upewnij się, że wiesz, czy i jak możesz rozwiązać umowę o świadczenie usług.
- Pamiętaj, że w zależności od warunków umowy wcześniejsze wypowiedzenie umowy na czas określony może podlegać karze umownej.
- Upewnij się, że znasz terminy płatności faktury i konsekwencje opóźnionej płatności.
- Jeszcze przed zdecydowaniem się na dane usługi, dowiedz się, w jaki sposób firma powiadomi cię w przypadku zakłócenia usługi i jak możesz powiadomić firmę, jeśli masz problemy z usługą.
- Zapoznaj się z procedurą i skontaktuj się z osobami w celu złożenia reklamacji dotyczących produktu lub usługi.
- Sprawdź, jakie masz warunki na odstąpienie od umowy kupna.
Odstąpienie od umowy kupna – prawa konsumenta
Odstąpienie od umowy kupna, czyli podstawowe prawo konsumenta, zależy od sposobu zawarcia umowy: online, telefonicznie, w biurze firmy, podczas imprezy, w centrum handlowym lub u sprzedawcy od drzwi do drzwi.
- Jeśli zawrzesz umowę za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (tj. przez Internet lub telefon, zamówienie w katalogu), masz prawo do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni.
- Jeśli zawrzesz umowę w biurze firmy, nie masz prawa do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni.
- Jeśli zawrzesz umowę podczas wydarzenia lub w holu centrum handlowego, po tym, jak sprzedawca skontaktuje się z tobą, a nawet z przedstawicielem handlowym pojawiającym się u ciebie w domu, prawo do odstąpienia w ciągu 14 dni nadal obowiązuje.
W przypadku różnych rodzajów umów obowiązują różne warunki rezygnacji. W związku z tym, przed podjęciem decyzji o wycofaniu się, należy zapoznać się z odpowiednimi postanowieniami danej umowy.
Pisemne odstąpienie od umowy kupna
Chociaż prawo zazwyczaj nie wymaga podpisywania umów na piśmie, zaleca się sporządzanie umów w tej formie, zwłaszcza w przypadku bardziej wartościowych zakupów. W przypadku umów ustnych okazałoby się trudniejszym lub wręcz niemożliwym udowodnienie, że przedsiębiorca lub usługodawca naruszył zobowiązania umowne.