Rynek ten wzrósł o 4,5 proc. w wolumenie aut, licząc do analogicznego okresu roku ubiegłego - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który monitoruje rynek Car Fleet Management od ponad siedmiu lat.
Nasze prognozy, odnośnie dynamiki sprzedaży w minionym roku sprawdziły się i jak zapowiadaliśmy, w rok 2013 firmy świadczące usługi CFM weszły z wynikiem ponad 150 tys. aut w portfelu. Nie sprawdziły się za to prognozy samych oferentów, którzy mieli nadzieję przynajmniej na 10-cio procentową dynamikę.
Niestety, także w 2013 roku należy się przyzwyczaić do bardzo powolnych wzrostów. Mamy spadek krajowej konsumpcji, rosnące bezrobocie, gospodarka spowalnia, a korporacje i średnie firmy koncentrują się na cięciu kosztów. Szczególnie trudna sytuacja jest już w wielu małych i mikro firmach, dla których recesja to stan faktyczny. W tych okolicznościach w ogóle utrzymanie dodatnich wyników będzie sukcesem.
Rynek z perspektywy flot i klienta
Z badania Keralla Research wynika, że rok 2012 branża Car Fleet Management (CFM) zakończyła wynikiem 17,3 tys. klientów, co daje wzrost korzystających z outsourcingu samochodów o 3,9 proc. r/r. W ciągu roku udało się firmom CFM-owym przekonać kolejnych 647 przedsiębiorców do korzyści z wynajmu pojazdów firmowych. Przypomnijmy, że w roku ubiegłym, w analogicznym okresie dynamika wynosiła aż 20 proc.
Tegoroczny uzyskany wynik nie powinien jednak dziwić. Hamuje cała krajowa gospodarka, więc notowany wzrost i tak należy do pozytywnych sygnałów. W sumie ponad 17 tysięcy przedsiębiorstw w Polsce użytkuje w 151,5 tys. pojazdów w formule outsourcingu. Rok wcześniej było ich 6,5 tys. mniej.
Dynamika wyniosła 4,5 proc. r/r licząc dla wolumenu wynajmowanych pojazdów (rok wcześniej było to 9 proc.). Tempo rozwoju rynku CFM wyraźnie więc przyhamowało, a bariery, których obawiali się zarządzający flotami, były silniejsze niż zakładano. Szacowany wzrost rynku oscylował pomiędzy 10-11 proc. Tymczasem realny wzrost nie przekroczył połowy tej wartości.
Struktura portfela usług
Analizy Keralla Research wskazują, że full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) przestały być najdynamiczniej rozwijającymi się wariantami outsourcingu flot. Od kilku kwartałów najdynamiczniej sprzedaje się najem. W 2012 roku progresja dla tej formy obsługi wyniosła 42,2 proc. (w liczbie klientów) co przełożyło się na 11,9 proc. wzrost w liczbie pojazdów (obecnie najem ma 991 klientów).
W najmie (dzierżawie) jeździ już ponad 4,5 tys. pojazdów. Rok temu było to, przypomnijmy, niewiele ponad 4 tysiące, a na koniec 2011-- 3,2 tysiące pojazdów. Znacznie spadła natomiast dynamika sprzedaży dla niepełnego wynajmu długoterminowego. Nadal w tej opcji jeździ niewiele ponad 17 tys. pojazdów, usługa ma 8,6 tys. klientów, ale uzyskana dynamika to 2,1 proc. r/r (klient) oraz 4 proc. r/r (flota).
Usługa klasyczna, czyli full service leasing, która ma największy, 76-procentowy udział w portfelu firm CFM-owych, rozwijała się z dynamiką 5,7 proc. r/r (klient) oraz 3,9 proc. r/r (flota). Zmiany nastąpiły w przypadku samochodów wyłącznie zarządzanych. Opcja ta straciła wprawdzie zainteresowanie kilkudziesięciu firm, co przełożyło się na ujemną dynamikę sprzedaży dla całego rynku wynoszącą -29,5 proc. r/r (klient), ale równocześnie już pozyskani klienci podnieśli liczbę pojazdów użytkowanych w wyłącznym zarządzaniu, co spowodowało wzrost o 8 pkt. procentowych i 14,2 tys. pojazdów używanych w tej formule.
Full service leasing utrzymuje ponad 76 proc. udział w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych wariantów największy udział ma niepełny wynajem (11,4 proc.), następnie wyłączne zarządzanie (9,4 proc.) oraz zyskujący na znaczeniu najem pojazdów do firmy (3 proc.).
Rynek z perspektywy oferentów
Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec roku 2012 ok. 43 firmy, w badaniu Keralla Research udział wzięło 31 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą blisko 96 proc. wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.
Przypomnijmy, że ubiegły rok zakończył się fuzją spółki KBC Autolease i Business Lease Poland. Business Lease Poland przejął klientów spółki KBC i aktualnie zarządza flotą ponad 5,5 tys. pojazdów, co plasuje ją na dziewiątym miejscu wśród najważniejszych graczy rynku CFM. W 2012 roku wycofały się z rywalizacji rynkowej dwie inne spółki CFM (Samset oraz Sorgan), a ostatnio Masterlease przejął firmę BAWAG Fleet Leasing. Proces akwizycji krajowego rynku CFM wciąż więc postępuje i należy spodziewać się kolejnych przejęć w tej branży w kolejnych miesiącach.
Do wiodących oferentów na rynku CFM należą: Masterlease, LeasePlan FM oraz Arval Service Lease Polska. Głównym graczem jest Masterlease. Spółka ma obecnie 13,6 proc. udziału w rynku i obsługuje flotę ponad 20,5 tys. aut. LeasePlan FM goni lidera i obsługuje już 20 145 pojazdów, co daje firmie praktycznie identyczny udział w krajowym rynku na poziomie 13,3 proc.
Spółka ARVAL z udziałem 10,6 proc., zakończyła rok 2013 wynikiem 16 056 pojazdów. Kolejność liderów z pierwszej dziesiątki jest taka sama jak w pierwszym półroczu 2012 roku. Nieznacznie zmieniła się liczba obsługiwanych pojazdów, ale nie na tyle znacząco, by zmienić układ sił Top Ten.
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie
obsługiwały na koniec minionego roku 105 971 samochodów w różnych formach
wynajmu. Z danych Keralla Research wynika, że daje to Zrzeszeniu 69,9 proc. pokrycia w krajowym rynku. To wzrost o 0,4 proc. wobec półrocza 2012.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów? Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. | |
Służbowe auto nie dla każdego. Decyduje... Nie każdy kto posiada prawo jazdy, może prowadzić firmowe auto. | |
Chcą nowego podatku za jazdę samochodem Jazda służbowym samochodem po godzinach pracy będzie opodatkowana? Ministerstwo Gospodarki ma plan. |