Pełnomocnictwo pozwala innej osobie występować w naszym imieniu. Pełnomocnik może np. za nas załatwić sprawy urzędowe. Kto może zostać pełnomocnikiem i kiedy wygasa pełnomocnictwo?
Żeby pełnomocnictwo było ważne, w niektórych wypadkach wystarczy udzielić go ustnie. Niekiedy jednak będzie trzeba zachować formę pisemną. Mało tego, w przypadku kupna lub sprzedaży nieruchomości, pełnomocnictwo będzie musiał sporządzić notariusz.
Dlaczego? Bo przeniesienie własności nieruchomości wymaga sporządzenia aktu notarialnego. W takiej samej więc formie trzeba przygotować pełnomocnictwo do niego, a nawet aktu notarialnego (np. przy kupnie lub sprzedaży nieruchomości)
.
Jakie są rodzaje pełnomocnictw?
- Pełnomocnictwo ogólne – pozwala na zwykłe czynności, np. załatwienie spraw codziennych.
- Pełnomocnictwo rodzajowe – podpisywane jest na potrzeby załatwienia określonego rodzaju czynności.
- Pełnomocnictwo szczególne – zawierane do załatwienia konkretnej czynności (np. sprzedaży domu).
Tym razem zajmiemy się pełnomocnictwem szczególnym. Powinno ono bardzo wyraźnie i jednoznacznie wskazywać czynność, do której wykonania powołano pełnomocnika.
Może to być np. czynność związana ze sprzedażą samochodu albo nieruchomości. W tym drugim przypadku pełnomocnictwo będzie musiało być sporządzone w formie aktu notarialnego.
Dopuszcza się, by w jednym pełnomocnictwie szczególnym zawiera się możliwość wykonania kilku czynności przez pełnomocnika. Ważne by były one konkretnie oznaczone. Nie można wskazać wyłącznie rodzaju takich czynności. Muszą być konkretne. W przeciwnym razie będzie to pełnomocnictwo rodzajowe.
Pełnomocnictwo szczególne – co to jest?
Jak w każdym innym pełnomocnictwie czynność, której dokonuje pełnomocnik, pociąga skutki dla reprezentowanego (mocodawcy). I to mocodawca odpowiada za wszelkie ewentualne problemy, które wynikły z przeprowadzenia czynności.
Pełnomocnictwo szczególne to pełnomocnictwo, które zwykle otrzymuje adwokat albo radca prawny. Co do zasady pełnomocnictwo szczególne może być udzielone w dowolnej formie.
Warto jednak i tak zdecydować się na formę pisemną. Wtedy łatwiej będzie mogło być wykorzystane w celach dowodowych. Wyjątkiem jest np. wspomniana już czynność związana np. z kupnem nieruchomości. Jeśli czynność określona wymaga aktu prawnego, to i pełnomocnictwo musi być sporządzone w ten sposób. Inaczej będzie nieważne.
Pełnomocnictwo szczególne powinno zawierać następujące elementy:
- oznaczanie miejsca i datę jego wystawienia;
- nazwę pisma, np. "pełnomocnictwo szczególne";
- dokładnie określonego mocodawcę i pełnomocnika – koniecznie trzeba zawrzeć dane takie jak imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, a także dane z dowodu osobistego albo numer PESEL. Jeśli mocodawcą jest przedsiębiorca, to konieczne będą pełne dane firmy.
- jeśli pełnomocnikiem będzie adwokat lub radca prawny, konieczne będzie także dodanie numeru wpisu na listę adwokatów bądź radców prawnych;
- dokładne określenie sprawy, jaką pełnomocnictwo obejmuje;
- podpisy mocodawcy;
Można też dodatkowo zezwolić albo zakazać udzielania dalszych pełnomocnictw.
Pełnomocnictwo szczególne można w każdym momencie odwołać, chyba że mocodawca zrzeknie się sam odwołania pełnomocnictwa z określonych przyczyn.
Umocowanie wygasa samo wraz ze śmiercią mocodawcy albo pełnomocnika. Można jednak zastrzec w nim, że w razie śmierci pełnomocnika przechodzi ono na inną osobę związaną z nim stosunkiem prawym (np. na innego adwokata w kancelarii). Jeśli pełnomocnictwo wygasło, pełnomocnik musi zwrócić mocodawcy dokument potwierdzający pełnomocnictwo. Może żądać poświadczonego odpisu tego dokument.