Jeśli na potrzeby firmy wykorzystuje budynki czy magazyny, będzie musiał nadal opłacać za nie podatek. Na szczęście ma możliwość rozliczyć go w kosztach firmy.
Zawieszenie działalności niesie za sobą sporo finansowych i podatkowych udogodnień. Przede wszystkim skutkuje zaprzestaniem ponoszenia związanych z nią wydatków, np. opłaty comiesięcznych składek ZUS czy zaliczek na poczet podatku dochodowego. Nie trzeba także rozliczać VAT-u i składać VAT-owskich deklaracji, gdyż podczas zawieszenia przedsiębiorca nie wykonuje czynności opodatkowanych. Inaczej będzie jednak z opłatą podatku od budynków czy magazynów, które przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności.
| Przedsiębiorca prowadzący własny biznes może podjąć decyzję o jego zawieszeniu, o ile jego działalność ma charakter jednoosobowy, a zatem, jeśli nie zatrudnia pracowników (tj. osób zatrudnionych wyłącznie na umowę o pracę, w tym przebywających na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym). Działalność gospodarczą można zawiesić na minimum 30 dni, maksymalnie zaś na 24 miesiące (po tym czasie w przypadku, gdy przedsiębiorca nie wznowi działalności, zostanie wykreślony z urzędu), licząc od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej jednak niż w dniu złożenia wniosku. |
| --- |
Nadal związane z działalnością
Za posiadane w trakcie zawieszenia firmy nieruchomości przedsiębiorca będzie musiał płacić podatek od nieruchomości wedle takich samych stawek, jak podczas prowadzenia działalności, gdyż zawieszenie nie skutkuje trwałym zerwaniem związku nieruchomości z działalnością gospodarczą.
Takie czasowe zaprzestanie wykonywania działalności nie oznacza bowiem, że dane nieruchomości nie będą mogły być już nigdy wykorzystywane w działalności (nie przesądza o trwałej niemożności wykorzystywania nieruchomości w działalności). Innymi słowy, nieruchomości wykorzystywane w działalności nadal pozostają w posiadaniu przedsiębiorcy.
Do rozliczenia w kosztach
O czym warto jednak pamiętać, o wartość zobowiązania wobec fiskusa z tytułu podatku od nieruchomości będzie można obniżyć podstawę do opodatkowania. Wydatki związane z posiadanymi budynkami czy gruntami, w tym poniesione na utrzymanie tych nieruchomości w trakcie zawieszenia działalności, w tym opłacony podatek od nieruchomości, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Podatek od nieruchomości nie został bowiem wymieniony w negatywnym katalogu kosztów uzyskania przychodów, tak jak ma to miejsce w przypadku np. podatku od spadku i darowizn czy PIT-u.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
To już ostatni dzwonek dla firm na.. Mija czas na wznowienie działalności gospodarczej, która ma charakter sezonowy i jest związana z okresem wakacyjnym. | |
W te pułapki wpadają młodzi przedsiębiorcy Według raportu KPP Lewiatan każdego dnia w Polsce rejestrowanych jest przeszło 1300 nowych firm! Oznacza to, że jeden podmiot gospodarczy powstaje co 22 sekundy. | |
Działalność gospodarcza a psychologia – kim jest przedsiębiorca? Załóż własną firmę i zostań przedsiębiorcą! Często słyszymy te słowa, gdy po raz kolejny narzekamy na szefa lub na stanie w korkach w drodze z korporacji. |