Kolejki ludzi koczujących przed sklepem nocami nawet zimą, żeby kupić buty pokazują, na czym można zrobić niezły biznes – na limitowanych seriach sneakersów. To rynek wart już 58 mld dol. Dlatego Polak, który jest zaledwie na pierwszym roku studiów, chce stworzyć firmę zajmującą się handlem unikatowymi butami sportowymi, naprawą i konserwowaniem ich. Do swojego pomysłu przekonał już nawet fundację Księcia Walii, która pomoże mu rozwinąć biznes.
Niemal dokładnie rok temu pod jednym z warszawskich sklepów z butami ustawiła się kolejka kilkudziesięciu osób. Niezwykła, bo ludzie przynosili ze sobą krzesła, śpiwory i maty termiczne, żeby wytrwać przy zimowej aurze. A czekania było sporo, pierwsi kolejkowicze zaczęli zbierać się pod sklepem już we wtorek, a czekać musieli aż do piątku. Na co? Na sportowe buty zaprojektowane przez Kanye Westa.
Szaleństwo? Być może, szczególnie, że za trampki trzeba było zapłacić 850 zł. Ich wyjątkowość polega zaś na tym, że liczba egzemplarzy była limitowana – dostępne były tylko w tym jednym sklepie w Polsce, a na dodatek na sprzedaż były tylko 33 pary.
Niewykluczone, że była to jedynie sprytnie zorganizowana akcja promocyjna. Faktem jest jednak, że podobnemu szaleństwu ulega coraz więcej konsumentów.
- W samych Stanach Zjednoczonych wartość rynku sneakersowego przekroczyła miliard dolarów, na całym świecie to już 58 mld dol., a o inwestowaniu w buty tego typu mówi się coraz częściej w podobny sposób, jak w przypadku lokowania oszczędności w sztukę, kruszce, samochody czy wino – przekonuje Patryk Dycha, student pierwszego roku na Uczelni Łazarskiego i pomysłodawca projektu Sneaker Heaven.
Dlatego chce stworzyć własny biznes związany z limitowanymi sneakersami. Wyróżnić chce się tym, że będzie nie tylko skupował limitowane kolekcje i sprzedawał je innym, którzy gotowi są zapłacić znacznie więcej, byle nie koczować w kolejkach. Chce zająć się również konserwacją tych butów i ich naprawą oraz handlem ubraniami związanymi z kulturą streetwear.
- Nisza obrotu limitowanymi modelami butów, np. Nike czy Addidas sygnowanych takimi nazwiskami jak Michael Jordan czy Kanye West, zaczyna się również coraz prężniej rozwijać w Polsce. Grupa osób, która jest w stanie wydać ponadprzeciętne pieniądze za wyjątkowe obuwie, staje się coraz liczniejsza – twierdzi Patryk.
- Chcemy, by nasz sklep działał na rynku polskim, a poprzez udział w wydarzeniach sneakersowych, stronę internetową i obecność w mediach społecznościowych chcemy dotrzeć także na rynek europejski – deklaruje.
To przekonało jury konkursu dla młodych przedsiębiorców organizowanego przez Uczelnię Łazarskiego. To tam już na pierwszym roku studiów stworzono autorski przedmiot Metodyka Studiów i Badań na Wydziale Ekonomii.
- Wydaje się, że spektakularne sukcesy startupów rozbudzają wyobraźnię młodych ludzi aktywizując ich do działania – mówi dr Anita Zarzycka, prodziekan ds. dydaktyki i jakości kształcenia na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uczelni Łazarskiego.
Zwycięski zespół w składzie: Patryk Dycha, Jakub Jarzębowski i Denys Konzera wybrało jury, w który znalazł się przedstawiciel polskiego oddziału firmy Oracle – amerykańskiej korporacji zajmującej się tworzeniem oprogramowania także fundacji Fundacja Youth Business International. Fundacja ta zajmuje się wspieranie młodych przedsiębiorców w 43 krajach świata, a jej działalność funduje Książę Walii Karol. To ona teraz weźmie pod swoje skrzydła Sneaker Heaven, pomagając studentom rozwinąć swój pomysł, dopracować biznes plan i doradzać w kwestiach prawnych i finansowych.