Biurokracja, brak efektywności instytucji państwowych, zbyt wysokie należności względem ZUS czy nieuczciwa konkurencja nie odstraszają polskich biznesmenów - wynika z raportu UPC Biznes i SW Research. Trzy czwarte z nich deklaruje, że wybrałoby Polskę jako miejsce ponownej rejestracji działalności.
Za najbardziej atrakcyjne miejsce do rozwoju biznesu polscy przedsiębiorcy uważają branże IT i nowych technologii, a w drugiej kolejności energetykę. Na trzecim zaś budownictwo.
Siedmiu na dziesięciu właścicieli firm działa wyłącznie na polskim rynku, a ci, którzy prowadzą biznes w wymiarze globalnym, kierują swoje produkty i usługi przede wszystkim na rynek niemiecki (połowa ankietowanych), francuski (18 proc.), brytyjski (17 proc.) i czeski (co dziesiąty przedsiębiorca prowadzący działalność poza Polską) - wynika z raportu "Gotowi na innowacje - co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce?".
Spośród firm ograniczających aktualnie działalność do rodzimego rynku już 13 proc. deklaruje plany zagranicznej ekspansji – głównie na rynki unijne.
Właściciele, współwłaściciele i członkowie zarządów firm głównie z branży handlowej, przemysłu, transportu i budownictwa działających w kraju deklaruje stabilność obrotów i wypracowaną pozycję rynkową.
Mimo że aż sześciu na dziesięciu przedsiębiorców napotkało na swojej drodze bariery, w tym przede wszystkim nieefektywne działanie biurokracji lub instytucji państwowych (54 proc. respondentów), wysokie należności względem ZUS (51 proc.) i nieuczciwą konkurencję (48 proc.), to prawie trzy czwarte z nich deklaruje, że wybrałoby Polskę jako miejsce ponownej rejestracji działalności.
Znakomita większość z właścicieli firm małego i średniego segmentu (czterech na pięciu badanych) przyjęłoby ofertę współpracy z korporacją, a prawie połowę w ten sposób nastawionych interesowałoby włączenie swojego produktu lub usługi do jej oferty.
Przedsiębiorcy wskazali na takie zalety ewentualnej kooperacji z dużym, międzynarodowym partnerem, jak: możliwość włączenia swojego produktu/usługi do oferty partnera (42 proc. ankietowanych) oraz wspólny rozwój nowego produktu/know-how (38 proc.).
Wśród czynników wpływających na rozwój polskich przedsiębiorstw najczęściej wymieniany jest internet. Dla 75 proc. badanych to on jest najważniejszym motorem uwalniania potencjału innowacyjności. Doceniają również znaczenie aplikacji mobilnych (35 proc.) oraz zarządzanie dokumentacją w firmie online (30 proc.).
- To, co wyróżnia polskich przedsiębiorców, to skłonność i odwaga do podejmowania ryzyka, a także rosnące potrzeby w zakresie dostępu do nowych technologii. Jak pokazuje nasze badanie, internet w firmie stanowi dla aż 64 proc. z nich najważniejszą usługę dla rozwoju biznesu - komentuje Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.
Jak wynika z badań SW Research, 41 proc. przedsiębiorców uważa dostęp do nowoczesnych technologii cyfrowych za podstawowy motor wzrostu małych firm w Polsce. Podobnym poziomem popularności wśród ankietowanych cieszą się niższe (względem dużych firm) koszty działalności operacyjnej i większa elastyczność operacyjna.
czynnikach wpływających na rozwój polskich przedsiębiorstw