Tylko 20 proc. polskich przedsiębiorstw wprowadza innowacje, średnia dla UE wynosi 39,5 proc., a w Niemczech przekracza 70 proc.
Według Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan jeszcze w 2006 roku prawie 60 proc. małych i średnich przedsiębiorstw uważało, że innowacje są im potrzebne, w 2007 roku było ich około 40 proc., a w 2008 roku odsetek spadł do 34 proc.
_ - Dobra koniunktura rozleniwia. Gdy rośnie popyt, aby poprawić wyniki finansowe nie trzeba podejmować dodatkowego ryzyka jakim jest przygotowanie i wprowadzenie innowacji do praktyki. Nie ma silnych, rynkowych motywacji do zmian technologicznych, organizacyjnych, marketingowych i produktowych _- komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Takie zachowania firm wskazują, że większość nie myśli o przyszłości, budowaniu przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowatorskie rozwiązania. Niska innowacyjność przedsiębiorstw, a zatem także gospodarki, stanowi zagrożenie dla długofalowego rozwoju gospodarczego kraju. Wraz z wyrównywaniem się kosztów pracy w państwach UE konkurencyjność naszych towarów, bez wzrostu innowacyjności, będzie malała.