Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Polskie firmy zwiększają sprzedaż poza UE

0
Podziel się:

Na pozaunijnych rynkach rozwiniętych w pierwszym kwartale 2013 r. sprzedaż wzrosła o 36,7 proc. W największym stopniu przysłużył się temu handel z Norwegią (skok eksportu o 91,4 proc.).

Polskie firmy zwiększają sprzedaż poza UE
(endostock - Fotolia.com)

Ze względu na kryzys w strefie euro polscy przedsiębiorcy zwiększają sprzedaż na rynki pozaunijne. W przypadku niektórych krajów wzrosty sprzedaży naszych towarów w pierwszych trzech miesiącach tego roku sięgają ponad 90 proc.

Z analiz Ministerstwa Gospodarki wynika, że w pierwszym kwartale, podobnie zresztą jak w całym zeszłym roku, polski eksport zdecydowanie szybciej rósł do krajów rozwijających się niż do tych rozwiniętych.

- _ Kiedy polska gospodarka natrafiła na kłopoty europejskich gospodarek, z którymi mamy trzy czwarte wymiany handlowej, to w ciągu trzech lat potrafiła znacznie przeorientować kierunki aktywności _ - mówił inwestorom rynku kapitałowego w Londynie wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Zmiany kierunków ekspansji naszego biznesu potwierdzają dane z tego roku. Najsłabiej wygląda nasza dynamika eksportu do strefy euro. Do unijnej _ 17 _, która mimo wielokrotnych zapowiedzi nie może wydostać się z recesji, nasza sprzedaż od stycznia do marca spadła o prawie 1 proc. Najbardziej poszybował w dół nasz eksport do Włoch - o 12,3 proc. (głównie na skutek mniejszego o 35 proc. eksportu pojazdów, ich części i akcesoriów), Holandii (spadek o 5,7 proc.) oraz Francji (o 4,7 proc.).

Lepiej wygląda sytuacja na unijnych rynkach spoza eurozony. Tam nasz eksport wzrósł o 2,8 proc., najbardziej do Wielkiej Brytanii (o 4,5 proc.). To jednak niewiele w porównaniu do dynamiki, jaką osiągnęliśmy na pozaunijnych rynkach rozwiniętych. W pierwszym kwartale 2013 r. zwiększyliśmy tam naszą sprzedaż o 36,7 proc. W największym stopniu przysłużył się temu handel z Norwegią (skok eksportu o 91,4 proc.), Stanami Zjednoczonymi (wyrost o 31,6 proc.), Kanadą (23,3 proc.), a także Japonią (42,8 proc.).

Spory wzrost odnotowaliśmy też w sprzedaży do państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych (o 20,7 proc.). Eksport na wschód, do byłych republik Związku Sowieckiego urósł o prawie 11 proc., natomiast do pozostałych krajów z grupy rozwijających się i słabiej rozwiniętych zwiększył się o ponad 32 proc. W największym stopniu dzięki temu, że jednocześnie wzrósł eksport do Brazylii (plus 43,6 proc.), Korei (38 proc.) i Chin (27 proc.). Rozmówca PAP z ministerstwa gospodarki podkreśla jednak, że w przypadku tego ostatniego kraju taka dynamika nie jest jednak prawdopodobnie stałym trendem, tylko wynikiem realizacji kilku transakcji surowcowych.

Przedsiębiorcy, zwłaszcza ci mniejsi, wykorzystują szanse jakie wiążą się z uczestnictwem w dofinansowywanych państwowych programach nakierowanych na zwiększenie eksportu. Wprawdzie z kręgów administracji rządowej słychać dalej narzekania, że zdarzają się biznesmeni nieprzygotowani, czy oczekujący przyniesienia kontaktu zagranicznego _ na tacy _, jednak sytuacja poprawiła się.

Dyrektor Biura ds. Realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej w PAIiIZ Monika Gąsiorowska potwierdza, że na początku bywały przypadki firm nieprzygotowanych do wyjazdu za granicę, natomiast teraz sytuacja się zmieniła. - _ Ustalamy kryteria, promujemy osoby, które dość aktywnie przy tego typu wydarzeniach działają i znają język angielski, by brać udział w tych wszystkich spotkaniach promocyjnych _ - podkreśliła.

Ministerstwo Gospodarki wytypowało na początku roku pięć krajów, w których chcemy prowadzić intensywne działania promocyjne. Polska chce zachęcać przedsiębiorców do zwiększenia eksportu naszych towarów i usług na rynki w Kanadzie, Brazylii, Algierii, Kazachstanie i Turcji.

Jeśli porównać ze sobą liczby bezwzględne, jednak widać wyraźnie, że przestawienie się na rynki poza UE nie będzie łatwe. W pierwszym kwartale eksport do krajów rozwiniętych spoza UE wyniósł 2,7 mld euro, tymczasem tylko do strefy euro sprzedaliśmy towary za prawie siedmiokrotnie większą kwotę (18,4 mld euro). W przypadku krajów rozwijających się było to prawie 6,7 mld euro.

Czytaj więcej w Money.pl
Więcej sprzedajemy na Białoruś Polski eksport w ubiegłym roku wzrósł o 6 proc., a eksport białoruski spadł o 16 proc. i wyniósł 900 mln.
Ona uchroni świat przed wojną handlową? Mari Pangestu, faworytka w wyścigu do stanowiska szefa Światowej Organizacji Handlu, przekonuje do robienia biznesu z Azjatami.
Przez kryzys w UE tracimy kontrakty handlowe O prawie 15 proc. spadła w zeszłym roku wymiana handlowa Polski z Japonią.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)