Szkoła nurkowania dla dzieci - to pomysł na biznes Aleksandra Chmiela, instruktora i założyciela warszawskiej szkoły "Komando foki". - Jako jedyni w Polsce na taką skalę prowadzimy zajęcia nurkowe wyłącznie z dziećmi - mówi właściciel.
Firma oferuje naukę nurkowania dla dzieci od 8. roku życia lub zajęcia pływania z elementami freedivingu, czyli nurkowania na wstrzymanym oddechu dla dzieci od 6. roku życia.
Nauka odbywa się na dwóch krytych basenach miejskich. Pełny kurs trwa ok. 4 miesiące (15 spotkań). Całkowity koszt to 1295 zł.
- Zajęcia kończymy licencją, która nie uprawnia dziecka do samodzielnego nurkowania. Jest to licencja uznaniowa i mówi o tym, że dziecko ukończyło zajęcia komando foki - tłumaczy właściciel.
Dodatkowo firma organizuje wakacyjne wyjazdy dla całych rodzin, połączone z nurkowaniem.
W prowadzeniu działalności właścicielowi pomaga żona. Obecnie firma zatrudnia trzech pracowników i współpracuje z instruktorami zewnętrznymi.
Skąd pomysł na taki biznes? - Podczas kursu instruktorskiego, który musiałem ukończyć, żeby zajmować się taką działalnością, dowiedziałem się, że istnieje kurs "PADI Seal Team" - w tłumaczeniu "Komando foki". Wydał mi się on bardzo interesujący - wspomina Aleksander Chmiel. - Stwierdziłem, że jest to produkt, którego szukam, ponieważ zajmowanie się dorosłymi wiąże się z dużą konkurencją. Chciałem wypromować produkt, którego nikt nie sprzedaje - i udało się - dodaje.
Jak wyglądał początek działalności? - Obawiałem się, że może to trochę nie wypalić. Okazało się, że coraz więcej ludzi zaczyna się tym interesować. Przychodziłem sam na basen, nosiłem cały sprzęt i zaczynałem z liczbą 2-3 grup dzieci, grupa liczy od 4 do 5 osób na zajęciach - opowiada Chmiel.
Początkowy koszt inwestycji wyniósł ok. 25 tys. zł. Była to wartość zakupu wyposażenia do nurkowania i podwodnych materiałów dydaktycznych dla dzieci. Koszt jednego zestawu do nurkowania to ok. 3,5 tys. zł. Na cenę składa się automat oddechowy, butla, kamizelka i balast.
Koszt prowadzenia takiej działalności? - Potrzebujemy od kilkunastu do 20 tys. zł miesięcznie. Musimy zapłacić za wynajęcie basenu, pomoc instruktorów, utrzymanie sprzętu, napełnianie powietrzem butli - wylicza właściciel. - Cały czas też inwestujemy w nowy sprzęt - dodaje.
Prowadzenie takiej działalności wymaga posiadania tytułu instruktora nurkowania rekreacyjnego organizacji PADi - największej organizacji nurkowej na świecie. Dodatkowe wymagania to ubezpieczenie instruktorów i szkoły oraz sprzętu do nurkowania. Dzieci podlegają pod ubezpieczenie instruktorów.
Największy problem w tym biznesie? - Dostępność basenów do zajęć. Drugim problemem są instruktorzy. Brakuje nam osób, które będą chciały pracować tylko z dziećmi - mówi Aleksander Chmiel.
Konkurencja? - Centrów nurkowych w Polsce jest sporo. Szkolą one zwykle osoby dorosłe. My nie chcieliśmy tego robić. Naszym rynkiem są dzieci, dlatego obecnie konkurencji cenowej nie widzimy - uważa właściciel.
Według niego najlepszym sposobem dotarcia do klientów w tym biznesie są internet, marketing szeptany i organizacja eventów dla dzieci i rodziców.
W ciągu trzech lat działalności liczba klientów wzrosła 15-krotnie. Rocznie z nauki w szkole nurkowania korzysta ok. 350 dzieci.
Plany na przyszłość? - Chcielibyśmy docelowo prowadzić zajęcia na 5-ciu do 10-ciu basenach w Warszawie. W ciągu dwóch lat chcemy też zwiększyć liczbę klientów trzykrotnie - dodaje Aleksander Chmiel.
Zobacz nowy odcinek programu "Pomysł na biznes".