Akcyza jest podatkiem pośrednim, podobnie jak podatek VAT. Jednak w przeciwieństwie do niego, akcyzą objęte są wybrane produkty. Najczęściej będziemy dokonywali bezpośredniego jej rozliczenia w przypadku rejestracji samochodów używanych.
Jak rozliczyć akcyzę?
Rozliczenie akcyzy prowadzą obecnie urzędy skarbowe. Jeszcze nie tak dawno zajmowały się tym urzędy celne. Wtedy wystarczyło pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy ze stron służby celnej. Aktualnie zajmują się tym urzędy skarbowe. Od 1 marca 2017 deklarację zapłaty akcyzy składa się w formie deklaracji papierowej w Urzędzie Skarbowym albo elektronicznie za pomocą systemu PUESC.
Po rozliczenia podatku akcyzowego konieczne jest wypełnienie druku AKC-U/S. Na opłacenie akcyzy mamy 30 dni od dnia sporządzenia deklaracji. Zapłaty dokonujemy na konto urzędu skarbowego.
Uzyskanie potwierdzenia zapłaty akcyzy
Żeby uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy poprzez system elektroniczny PUESC, trzeba tę akcyzę zapłacić. W przypadku dokonywania płatności elektronicznej trzeba koniecznie wybrać rodzaj przelewu jako podatkowy.
Uzyskaniem potwierdzenia zapłaty akcyzy będą zainteresowane głównie osoby, które sprowadzają je z zagranicy. Jeśli w przelewie będą podane prawidłowe dane, system ZEFIR2, który prowadzi Krajowa Administracja Skarbowa, powiąże wpłatę z odpowiednią deklaracją. Wszystko to pozwoli błyskawicznie uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy. Jeśli w przelewie będą niezgodności, to wydłuży to czas, w którym otrzymamy potwierdzenie zapłaty.
Elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy można wygenerować bezpłatnie. Jeśli będziemy chcieli taki dokument uzyskać w urzędzie skarbowym, to będziemy musieli zapłacić 17 złotych opłaty skarbowej. Po zalogowaniu się do systemu wyszukujemy odpowiednią transakcję. Możemy to zrobić po numerze VIN pojazdu albo UPO (urzędowego potwierdzenia odbioru). Istnieje możliwość wygenerowania zbiorczego wydruku, gdy chcemy załatwić sprawy akcyzy dotyczące kilku samochodów. Jeśli wszystkie dane się zgadzają, po kilku minutach w systemie będzie dostępny dokument, który potwierdza opłacenie akcyzy. Pozostaje go wydrukować i dołączyć do pozostałych dokumentów potrzebnych do rejestracji pojazdu.
Akcyza i portal ePUAP
Wszystkie inne sprawy związane z akcyzą, np. dotyczące postępowań skarbowych albo sprawy dotyczące zwrotu lub umorzenia akcyzy można załatwiać za pośrednictwem portalu ePUAP.
Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że korzystanie z systemu ePUAP nie pozwoli nam załatwić sprawy całkowicie. Wiele kwestii trzeba będzie i tak załatwić wysyłając papierowe dokumenty do urzędu skarbowego. Mało tego, często trzeba do urzędu przekazać oryginały dokumentu, a na to nie pozwala ePUAP. Możemy oczywiście załatwić te sprawy przez pełnomocnika. W takim wypadku dobrze jest udzielić konkretnego pełnomocnictwa na załatwienie spraw związanych z rozliczeniem akcyzy.