Wniosek o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców, oznaczony jako PSZ-PKDG to obiekt zainteresowania wielu przedsiębiorców w ostatnich tygodniach.
Samozatrudnieni oraz ci, którzy zatrudniają do 9 pracowników mogą liczyć na 5 tys. zł z urzędu pracy. W wielu przypadkach można liczyć na umorzenie pożyczki. To znaczy, że pieniędzy nie trzeba będzie oddawać. Warunek? Wystarczy prowadzić działalność przez 3 kolejne miesiące.
Wniosek o umorzenie trzeba będzie więc złożyć dopiero na przełomie lipca i sierpnia. Najpierw warto tę pożyczkę dostać.
Jak złożyć wniosek? Najlepiej przez internet. Najpierw wchodzimy na serwis praca.gov.pl. Klikamy w ikonę "Tarcza Antykryzysowa" po prawej stronie ekranu, a następnie wybieramy PSZ-PKDG, czyli wniosek oznaczony kolorem żółtym.
Po kliknięciu w ikonkę zostaniemy przeniesieni na stronę wniosku. Na początek trzeba pobrać umowę pożyczki, którą później załączymy do wniosku. Co istotne - nie trzeba jej wypełniać i podpisywać. Może zostać pusta.
Potrzebny będzie również załącznik do wniosku. Ten możemy pobrać ze strony naszego Powiatowego Urzędu Pracy albo wypełnić go elektronicznie na tej samej stronie internetowej, co wniosek. Czyli na praca.gov.pl. Wcześniej urzędnicy utrzymywali, że trzeba go wydrukować. Teraz okazuje się, że nie ma takiego obowiązku.
Kolejny krok to wybór odpowiedniego urzędu. Czyli tego, na terenie którego prowadzimy działalność. Jeśli będzie to Gdańsk, to wybierzemy Gdański Urząd Pracy.
Po kliknięciu "przejdź do edycji wniosku" zaczyna się zabawa. Na początek nic trudnego - dane osobowe. NIP, REGON, dane adresowe, kontaktowe i ewentualnie dane pełnomocnika. W przypadku samozatrudnionych i większości działalności gospodarczych w punkcie 4. wystarczy wpisać swoje dane.
Punkt numer 5 wniosku to jego najważniejszy element. Tam wpisujemy, o jaką kwotę się staramy (nie większa niż 5000 zł) oraz podajemy numer konta bankowego. By urząd wiedział, na jaki rachunek przesłać pieniądze. Jeśli wszystko będzie w porządku z wnioskiem, to gotówkę powinniśmy zobaczyć już po 7 dniach.
Co dalej? Oświadczenie, że spełniamy wszystkie warunki do udzielenia pożyczki. To znaczy - informacje zgodne z prawdą, pieniądze wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem i informacja, że wcześniej o taką samą pożyczkę się nie staraliśmy.
Później przychodzi pora na załączniki. Najpierw należy załączyć pustą, niepodpisaną umowę, którą pobraliśmy na samym początku. Następnie zaś trzeba dodać wypełniony załącznik, w którym przedstawimy najważniejsze informacje dotyczące sytuacji firmy.
Wśród nich na przykład kod PKD, podawany przy zakładaniu firmy w CEiDG. Oprócz tego trzeba zaznaczyć, że jest się mikroprzedsiębiorcą (inni nie mogą się starać o pożyczkę). Samozatrudnieni też zaznaczają tę opcję.
Informacje o sytuacji ekonomicznej podmiotu? Tu zdecydowanej większości przypadków należy zaznaczyć "nie dotyczy", "nie" oraz znowu "nie dotyczy".
Na koniec trzeba wyspowiadać się, czy skorzystaliśmy już z pomocy w ramach tarczy antykryzysowej. Jeśli było to na przykład zwolnienie ze składek ZUS, to należy wybrać z listy "ulga w zakresie innych płatności" i wpisać kwotę, którą dzięki temu udało nam się zaoszczędzić.
Na koniec należy podpisać wniosek i kliknąć "dalej". Później zostanie już tylko założenie konta na portalu praca.gov.pl i wysłanie wniosku. Można to zrobic na przykład za pomocą profilu zaufanego, bez wychodzenia z domu.
Ale jeśli ktoś bardzo chce złożyć wniosek osobiście, to może to zrobić w swoim urzędzie. Musi tylko pobrać dokument właśnie ze strony Powiatowego Urzędu Pracy i wypełnić go ręcznie.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl