Prawa pracodawcy do ustalania kryteriów zatrudnienia
Pracodawca ma prawo do ustalania standardów dotyczących:
- Poziomu wykształcenia pracownika: pracodawca może zdecydować o ustaleniu minimalnego poziomu wykształcenia jako kryterium zatrudnienia, takiego jak dyplom ukończenia szkoły średniej lub wyższe wykształcenie kierunkowe. Pracodawcy mogą również zdecydować, że nie zatrudnią kandydata, który uzyskałby kwalifikację zawodową na wyższym stanowisku, np. osoba z doktoratem ubiega się o pracę, która wymaga jedynie tytułu licencjata.
- Profesjonalne dane uwierzytelniające: niektóre zadania mogą wymagać profesjonalnych licencji, certyfikatów lub innych danych uwierzytelniających.
- Doświadczenie zawodowe: pracodawcy mogą preferować kandydatów, którzy mają określone doświadczenie zawodowe.
- Osobowość i charakter: proces przesłuchania umożliwia zatrudnianie osób o określonym sposobie zachowania. Pracodawca może zastanowić się, czy kandydat pasowałby do kultury firmy.
Czy firma może zmusić do pracy w nadgodzinach?
Tak, prawa pracodawcy dają mu możliwość nakładania obowiązkowych nadgodzin na pracowników. W sytuacji idealnej obowiązkowe nadgodziny powinny ograniczać się do sytuacji nadzwyczajnych, ale nie zawsze tak jest w praktyce.
Czy dress code jest legalny?
Prawa pracodawcy obejmują ustanowienie standardów ubioru dla pracowników. Standardy te mogą być konieczne ze względów bezpieczeństwa, ponieważ pracodawca chce zachować pewien poziom wizerunkowy w miejscu pracy lub zaprojektować konkretny wizerunek marki. Pracownicy mają jednak prawo do zaskarżenia lub zażądania zwolnienia ich z obowiązku w zakresie standardów ubioru.
Pracodawcy mogą ustalić strój odpowiadający kulturze i wizerunkowi firmy.
Czy pracodawcy mogą słuchać rozmów z pracownikami lub przeszukiwać stanowiska pracowników?
Podczas gdy większość pracodawców woli kultywować kulturę zaufania i szacunku w miejscu pracy, zdarzają się sytuacje, w których pracodawca może potrzebować monitorowania komunikacji służbowej lub przeszukiwania przestrzeni biurowej pracownika. Chociaż oba scenariusze mogą denerwować zatrudnionego, sądy zazwyczaj zwracają pracodawcy prawo do monitorowania i kontrolowania korzystania przez pracownika z telefonów i mebli biurowych.
Pracodawca może monitorować telefoniczne rozmowy biznesowe w celu kontroli jakości, ale może być zobowiązany do powiadomienia obu stron, że rozmowa jest rejestrowana lub monitorowana. Z technicznego punktu widzenia, pracodawca nie powinien słuchać prywatnych rozmów telefonicznych, ale może słuchać wystarczająco długo, aby ustalić, czy połączenie jest osobiste, czy związane z biznesem. Jeśli firma ma zasady dotyczące wykonywania osobistych połączeń w pracy, pracodawca ma prawo do zdyscyplinowania pracownika za nieprzestrzeganie zasad firmy.
Czy prawa pracodawcy obejmują ochronę informacji o firmie?
Pracodawcy mają prawo do ochrony poufnych i zastrzeżonych informacji, w tym tajemnic handlowych, przyszłych planów biznesowych i danych pracowników. Niektórzy pracodawcy wymagają, aby nowi pracownicy podpisali umowę o nieujawnianiu, która stanowi, że pracownik ma obowiązek nie ujawniać poufnych informacji, które może zdobyć w trakcie stażu pracy.