Niezależnie od wielkości prowadzonej działalności, warto przyjrzeć się co miesięcznym stałym wydatkom i zastanowić się nad możliwością ich obniżenia. Na jakie oszczędności możemy liczyć zmieniając dostawcę prądu, telefonu czy internetu?
Energia elektryczna
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wydatki na energię elektryczną mogą stanowić istotną część ponoszonych kosztów. Taka sytuacja ma zwłaszcza miejsce w przypadku firm produkcyjnych, które zużywają dużo energii elektrycznej wykorzystywanej przez różnego rodzaju maszyny i urządzenia. Firmy usługowe lub mali przedsiębiorcy pracujący w biurach zużywają zdecydowanie mniej energii, jednak niezależnie od tego, każdy powinien sprawdzić czy zmiana dostawcy energii elektrycznej przyniesie firmie wymierne korzyści. Do kalkulacji przyjęto ewentualne korzyści dla małej firmy usługowo-handlowej oraz biur, zatrudniających do 10 osób (z uwagi na fakt, że obecnie tego rodzaju firm funkcjonuje najwięcej).
Małe i średnie przedsiębiorstwa usługowo-handlowe oraz biura mają do dyspozycji taryfę C11 albo C12 (dla których moc przyłączeniowa nie przekracza 40kW). Różnią się one tym, że w ramach pierwszej obowiązuje jedna, dobowa stawka za energię, natomiast w ramach drugiej prąd jest tańszy poza godzinami szczytu oraz w nocy. Zanim podejmiemy decyzję o ewentualnej zmianie dostawcy, warto sprawdzić czy w ramach danej taryfy nie płacimy kar za przekroczenie mocy umownej (określonej w umowie z dostawcą) - można tego dokonać weryfikując informacje zawarte na fakturach za ostatnie kilka miesięcy. Kary za przekroczenie limitu są znacznie wyższe niż opłata za energię, dlatego w przypadku notorycznego przekraczania progu, powinniśmy zwrócić się do dostawcy z wnioskiem o zwiększenie limitu. Powyższe de facto przyczyni się do zmniejszenia rachunków za prąd. Przegląd zapisów umowy powinni dokonać szczególnie Ci, którzy wynajmują lokal i nie zmienili warunków umowy na dostawę energii. Poprzednia wynajmująca firma mogła zużywać
o wiele mniej energii, przez co obecny limit jest nieadekwatny do obecnego zapotrzebowania na energię przez dane przedsiębiorstwa.
Jeżeli wspomnianych limitów nie przekraczamy, a nie chcemy obniżyć rachunków za energię, wtedy powinniśmy rozważyć zmianę dostawcy. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba pamiętać, że opłata za energię elektryczną trafia do dwóch firm. Jedną z nich jest dystrybutor - właściciel sieci energetycznej. Tej firmy nie można zmienić. Drugą jest sprzedawca energii i ją możemy zmienić, jeśli znajdziemy tańszą. Po uwolnieniu rynku energii w 2007 r., w Polsce powstało wiele firm, które pomagają firmom w załatwieniu wszelkich formalności. Wśród ofert sprzedawców energii elektrycznej dla firm można wyróżnić wiele tzw. „pakietów”, które w zależności od potrzeb przedsiębiorcy zapewniają one np. gwarancję najniższej ceny, stałą opłatę za dany okres lub nawet malejące opłaty za energię.
Sama procedura zmiany dostawcy energii nie różni się zbytnio od zmiany np. firmy telekomunikacyjnej. Wpierw trzeba rozwiązać dotychczasową umowę, po czym zawierany jest kontrakt z nowym dostawcą. Co ważne, takiej zmiany możemy dokonać dowolną liczbę razy. Na co warto zwracać uwagę, to zapisy nowej umowy, które mogą gwarantować cenę za dostawę energii wyłącznie przez dany okres. W niektórych przypadkach, po zakończeniu tego okresu ceny mogą znacząco wzrosnąć. Warto zatem dokładnie przestudiować zapisy nowej umowy, aby uniknąć sytuacji, w której po pewnym czasie (np. roku) zaczniemy płacić za energię elektryczną znacznie więcej.
Po zapoznaniu się z procedurą zmiany dostawcy, pojawia się jednak pytanie ile można zaoszczędzić?
Odpowiedź jest oczywiście uzależniona od wielkości zużycia energii przez firmę, lokalizacji determinującej to jakie podmioty dostarczają energię na danym terenie oraz jaka jest ich oferta.
Zakładając, że mała firma usługo-handlowa z Wrocławia zatrudniająca ok. 10 osób zużywa rocznie ok. 20-30 MWh, korzystająca obecnie z oferty jednego z największych dostawców płaci rocznie za energię elektryczną od 10,5 tys. zł do 15,7 tys. zł. Sprawdzając ofertę innych dostawców energii, średnia roczna oszczędność sięgać może nawet 4000 zł[1]. Przeglądając oferty dostępne na stronach internetowych sprzedawców energii, rocznie firmy najczęściej mogą oszczędzić na rachunkach za prąd od 5 do ok. 15% w skali roku, przy czym co do zasady oszczędności rosną wprost proporcjonalnie do ilości zużywanej energii. Oznacza to, że procentowo jesteśmy w stanie więcej zaoszczędzić w przypadku dużego zużycia. Należy przy tym wspomnieć, że na podstawie niektórych zapisów umowy, zmiana dostawcy może wiązać się z dodatkowymi opłatami, przez które ostateczne oszczędności mogą być znacznie mniejsze. Najmniejszych obniżek, które w konsekwencji mogą tak naprawdę decydować o braku realnej opłacalności zmiany dostawcy,
mogą spodziewać się jednoosobowe firmy usługowe, wykorzystujące do swojej działalności wyłącznie nieduże biuro oraz podstawowy sprzęt komputerowy.
**Internet i telefon**
W dobie nowoczesnych technologii, wykorzystanie telefonów (komórkowych i stacjonarnych) i internetu jest nieodzownym elementem prowadzenia jakiejkolwiek działalności. Korzyści wynikające z ewentualnej zmiany dostawcy internetu lub telefonii komórkowej są tak naprawdę trudne do oszacowania, gdyż w przypadku internetu i telefonu pojawiają się dodatkowe czynniki wpływające na cenę takie jak: prędkość łącza, limity rozmów, jakość obsługi i niezawodność usługi. Ewentualne przerwy w dostawie internetu istotnie wpływają na działalność firm. Te z przedsiębiorstw, które swoją działalność opierają na łączach internetowych (np. prowadzenie portali internetowych) często korzystają z ofert dwóch lub większej liczby dostawców.
Rozważając ewentualne korzyści z tyt. zmiany operatora internetu i telefonu, warto zastanowić się czy nie warto skorzystać z pakietów łączonych u danego dostawcy. Wiele z firm telekomunikacyjnych chcąc kompleksowo obsłużyć klientów oferują im atrakcyjne rabaty w przypadku skorzystania np. z pakietu internet + telefon. Często bowiem okazuje się, że po przeliczeniu poszczególnych kosztów, takie rozwiązanie jest znacznie bardziej opłacalne niż posiadanie odrębnych abonamentów na telefon i internet. Do tego dochodzi korzyść wynikająca z obsługi gwarancyjnej/usługowej u jednego operatora (a nie u kilku firm), co często pozwala zaoszczędzić czas. Po wybraniu optymalnego pakietu usług, który odpowiada potrzebom danego przedsiębiorstwa (co do ewentualnego limitu rozmów, szybkości łącza itp.) oszczędności może przynieść zawiązanie umowy na dłuższy okres. Umowy na czas 24-miesięczny są zazwyczaj o ok. 5-10% tańsze niż te, zawierane na czas jednego roku.
Podsumowując, zmiana dostawcy prądu, internetu czy firmy telekomunikacyjnej może przynieść wymierne korzyści w postaci niższych miesięcznych kosztów stałych, jednak decyzja powinna być poprzedzona dokładną analizą możliwości i dostępnych ofert na rynku. W wielu bowiem sytuacjach, zwłaszcza w przypadku małych firm, taka zamiana może przynieść korzyści nieproporcjonalne do podjętego wysiłku i ewentualnych nakładów początkowych. Niemniej jednak w omawianych w niniejszym opracowaniu sytuacjach można zauważyć efekt skali. Oznacza to, że nawet kilkuprocentowa obniżka kosztów np. dla dobrze prosperującej firmy produkcyjnej w ujęciu rocznym przyniesie wymierne i znaczące korzyści w ujęciu kwotowym. Niewątpliwe każda firma powinna przeanalizować potencjalne korzyści wynikające ze zmiany np. dostawcy prądu, a to czy gra jest warta świeczki, po dokonaniu analizy zależy od indywidualnych potrzeb i predyspozycji danego przedsiębiorstwa.