Nie pierwszy, ale trzeci rok działalności jest kluczowy dla dalszego funkcjonowania firmy - wynika z badania przeprowadzonego przez wywiadownię gospodarczą Cribis.pl. Potwierdzają to również dane GUS - wskaźnik przeżywalności firm po pierwszym roku działalności wynosi ponad 70 proc., a po trzech latach - ok. 50 proc. Kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu ma plan działania, a nie ulgi podatkowe czy unijne dotacje.
- Przeanalizowaliśmy jako Cribis.pl dane z lat 2012-2014. Pokazały one, że przeżywalność firm w Polsce nieznacznie rośnie - mówi Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Grupie CRIF, odpowiedzialny jest za wywiadownię gospodarczą dla MŚP Cribis.pl.
Jeszcze w 2006 roku zaledwie 66,5 proc. firm było w stanie przetrwać pierwszy rok działalności. W 2014 roku było już znaczenie lepiej - z badanych przez GUS nowych podmiotów powstałych w 2013 roku, aż 74 proc.było aktywnych w roku następnym.
Z danych Cribis.pl wynika, że przy bezwzględnym rocznym przyroście liczby firm na poziomie 350 tys. spadła jednocześnie liczba i odsetek zamykających się podmiotów w ogólnej liczbie przedsiębiorstw. Spadek jest widoczny nie tylko wśród najmłodszych firm.
- Hurraoptymizm na otwieranie firm powoli zaczyna mijać. Stajemy się coraz bardziej przedsiębiorczy, ale też bardziej pragmatyczni i realistyczni. Widać, że przedsiębiorcy z rozsądkiem podchodzą do prowadzenia własnych biznesów i otwierania kolejnych firm - mówi Dominik Lewandowski.
Podkreśla, że to nie pierwszy rok działalności firmy, ale trzeci jest kluczowy dla dalszego jej funkcjonowania. Badania Cribis.pl wskazują, że pomiędzy 25. a 36. miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność. W pierwszym roku firma zazwyczaj dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi na jej funkcjonowanie i stopniowo zdobywa klientów. Firmy, które nie zadbają odpowiednio wcześnie o bazę klientów i portfolio produktów, zaczynają po pewnym czasie mieć problemy. Niestety, często jest już za późno, żeby zmienić strategię.
- To trzeci rok weryfikuje tak naprawdę naszą strategię biznesową, nasz pomysł na biznes. Rynek decyduje o tym, czy nasz biznes ma rację bytu - wyjaśnia Lewandowski.
Z raportu PARP wynika, że spośród firm założonych w Polsce w 2011 roku pierwsze 12 miesięcy działalności przetrwało prawie 86 proc. Dwa pierwsze lata przeżyło 70 proc. firm, trzy pierwsze - 54 proc. Wskaźnik przeżycia po czwartym i piątym roku wyniósł odpowiednio 47 i 44 proc.
- Dobry biznesplan i pomysł na biznes są najważniejsze. Co prawda, możemy powiedzieć o tym, że podatki albo dofinansowania mogą utrudniać lub ułatwiać działalność. Moim zdaniem najważniejszy jest jednak pomysł na biznes i to, żeby ta firma faktycznie dostarczała wartości, za którą ktoś potem na samym końcu będzie chciał zapłacić - wyjaśnia Dominik Lewandowski.
Statystyki wskazują, że firmy najdłużej żyją w województwie mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Ranking województw zamykają kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie oraz świętokrzyskie.