Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Remanent likwidacyjny. Proces likwidacji firmy

0
Podziel się:

W przypadku likwidacji działalności trzeba spełnić szereg czynności. Niezwykle ważną jest przygotowanie remanentu likwidacyjnego. Dowiedz się, jak to zrobić.

Remanent likwidacyjny przedsiębiorca zgłasza w urzędzie skarbowym
Remanent likwidacyjny przedsiębiorca zgłasza w urzędzie skarbowym (pixabay.com / CC0)

Jeśli biznes nam nie wyjdzie i będzie trzeba go zamknąć, to zanim to zrobimy, przedsiębiorca ma sporo czynności do wykonania. Przede wszystkim musi przygotować remanent likwidacyjny.

Każdy czynny podatnik VAT, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów musi przygotować oddzielnie spis z natury:

  • by rozliczyć podatek dochodowy;
  • by rozliczyć podatek od towarów i usług.

Trzeci dokument to wykaz składników majątku, które znajdują się w firmie na dzień likwidacji. Warto pamiętać, że nie jest to spis z natury, choć przygotowuje się go w bardzo podobny sposób.

Remanent likwidacyjny dla celów VAT – co zawiera?

Jeśli przygotowujemy remanent dla potrzeb VAT, to musimy do niego wpisać towary, w przypadku których należy się prawo do odliczenia VAT-u i takie, które w dniu likwidacji pozostaną w firmie. Chodzi tu więc przede wszystkim o towary, których zakup dokumentowano fakturami. I nie jest tu istotne, czy przedsiębiorca odliczył z nich VAT, czy nie odliczył.

Innymi słowy, w spisie z natury, który jest przygotowany na okoliczność likwidacji, są uwzględnione towary, w przypadku których przysługuje odliczenie VAT. Towarami są w tej sytuacji nie tylko towary handlowe i materiały. Zaliczamy do nich również środki trwałe, a także wyposażenie. W sytuacji, gdy nie zostały spełnione dodatkowe warunki, które nakazuje wypełnić ustawa o VAT, trzeba wykazać środki trwałe i wyposażenie, które było zakupione na potrzeby działalności i można było odliczyć z tego powodu VAT.

Przygotowując remanent likwidacyjny, trzeba w nim zawrzeć:

  • nazwę towaru;
  • ilość;
  • cenę, po jakiej towar został nabyty albo wytworzony;
  • stawkę podatku VAT, która obowiązujące dla towaru;
  • kwotę podatku.

Spis z natury nie pozwala uwzględnić towarów, w przypadku których przedsiębiorca nie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT.

Jak wycenić wartość towarów, przygotowując remanent likwidacyjny?

Podstawą, którą bierzemy do tego, żeby dany towar opodatkować, jest cena nabycia takiego towaru albo towarów podobnych. W sytuacji, gdy takiej ceny nie ma, bierzemy pod uwagę koszty wytworzenia. Innymi słowy, w przypadku sporządzania remanentu likwidacyjnego musimy wziąć pod uwagę cenę rynkową netto towaru.

Czy remanent likwidacyjny trzeba zgłosić do urzędu?

Spis z natury, który przygotowujemy z powodu zamknięcia działalności, musimy zgłosić w urzędzie skarbowym. Trzeba to zrobić na przynajmniej 7 dni przed spisem. Wartość spisu z natury trzeba wpisać do deklaracji VAT, którą składamy za ostatni okres rozliczeniowy, w którym prowadzona jest działalność. Razem z deklaracją trzeba też dołączyć informację o tym, że sporządzono spis, a także podać jego wartość i kwotę podatku, która wynika ze spisu.

Jeśli przedsiębiorca wykaże w remanencie likwidacyjnym konkretne towary albo środki trwałe, które zostają na stanie w momencie likwidacji, to nie będzie możliwe sporządzenie korekty VAT w stosunku do tych towarów. Wyjątkiem są wartości niematerialne i prawne. Są to bowiem usługi, a tych nie wpisuje się do spisu z natury.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)