Polscy przedsiębiorcy cenią rynek niemiecki przede wszystkim za jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą i przewidywalność polityki gospodarczej. Największym minusem niemieckiego rynku są za to koszty pracy.
- Uzyskanie dostępu do nowych rynków i klientów to najpopularniejsza motywacja ekspansji na niemiecki rynek. Ten powód wskazuje niemal 79 proc. badanych - mówi Michael Kern, dyrektor Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Blisko jedna trzecia respondentów wymienia potrzebę zwiększenia skali działania, a ponad 20 proc. - pozyskanie nowych kompetencji.
- Według różnych źródeł, w Niemczech działa już ok. 1500-1700 firm z polskim kapitałem, z tego powodu w tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się na badanie aktywności polskiego biznesu w Niemczech. Chcemy kontynuować je w kolejnych latach - dodaje Kern.
Ponad 17 proc. z badanych przedsiębiorstw prowadzących ekspansję zagraniczną uznało, że osiągnęły one barierę rozwojową na rynku krajowym, a 33 proc. zwróciło uwagę na takie kwestie, jak wiarygodność i rzetelność rynku, pozwalające na stabilizację firmy.
Z badania wynika również, że zdecydowana większość, bo aż 96 proc. przedsiębiorców, ponowiłaby wybór Niemiec jako lokalizacji dla inwestycji.