href="http://francis-bacon.platine.pl/">*Ponad 60 proc. Polaków nie wybrałoby produktów lub usług firmy, która znalazła się na oficjalnej liście dłużników – wynika z rynkowych badań. Tak duża niechęć do niesolidnych płatników oznacza, że firma, która płaci faktury w terminie jest uważana za bezpiecznego partnera w biznesie, zdobywając dzięki temu nowe kontrakty i klientów. Uczciwość i terminowość może potwierdzić specjalny certyfikat. *
Zatory płatnicze to jeden z największych problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorcy. Z badania przeprowadzonego przez Tax Care w październiku 2012 r. wynika, że problemy z utrzymaniem płynności finansowej, związane właśnie z niemożnością uzyskania zapłaty od dłużników, to jedna z największych barier w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Z kolei według danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), przeciętne polskie przedsiębiorstwo, które posiada nieuregulowane w terminie płatności, ma średnio pięciu wierzycieli, którym jest winne średnio od 16,6 tys. zł (woj. lubelskie) do nawet 26 tys. zł (Mazowsze). Najwięcej zadłużonych firm pochodzi z Mazowsza (16,59%) oraz z Górnego i Dolnego Śląska (odpowiednio 13,34% i 9,21%).
Tymczasem firma, która płaci swoje zobowiązania, zyskuje - i to na kilku płaszczyznach. Począwszy od korzyści wizerunkowych, które wpływają pośrednio na wyniki firmy i jej otoczenie okołobiznesowe, poprzez lepszą pozycję rzetelnie płacącego przedsiębiorcy w bankach, a skończywszy na wymiernych, takich jak podatek dochodowy czy podatek od towarów i usług.
Dług – złodziej wizerunku
Zadłużona firma nie budzi zaufania wśród potencjalnych kontrahentów, przez co mogą jej przejść koło nosa intratne kontrakty. Według badań _ Długi złodziejem wizerunku _, przeprowadzonych przez TNS OBOP dla KRD, ponad 60% Polaków nie wybrałoby produktów lub usług firmy, która znalazła się na oficjalnej liście dłużników – nawet jeśli byliby wpisani na listę KRD tylko raz. 46% badanych uznało, że nie współpracowaliby z taką firmą z powodu braku zaufania, a dla 39% ankietowanych niepłacenie firmowych zobowiązań jest równoważne z nieuczciwością przedsiębiorstwa (tylko 25% tłumaczy to przejściowymi kłopotami finansowymi w firmie).
Wnioskując a contrario oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy płacą faktury w terminie, mają dużą szansę na zbudowanie – jako rzetelni płatnicy – przewagi konkurencyjnej, dzięki której umocnią swoją rynkową pozycję, zyskają nowych klientów i rozwiną biznes.
Certyfikaty w cenie
Świadczy o tym także liczba dostępnych na rynku programów adresowanych do uczciwych i odpowiedzialnych – także pod względem płatności – przedsiębiorców. Należą do nich między innymi: _ Przedsiębiorstwo Fair Play _ (Fundacja _ Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym _, patronat Ministerstwa Gospodarki), _ Rzetelna Firma _ (spółka _ Rzetelna firma _, patronat KRD), _ Biała Lista _ (Wrocławska Izba Gospodarcza) czy _ Solidna Firma _ (Program Gospodarczo-Konsumencki).
W lutym do tej grupy dołączył Idea Bank, który w ramach programu _ Ideały Biznesu _ promuje rzetelność płatniczą i zasady etyczne w biznesie. Wydawany przez Idea Bank certyfikat ma między innymi wzmacniać rozpoznawalność firm, które dbają o terminowe realizowanie zobowiązań. Istotną zaletą certyfikatu Idea Banku jest brak kosztów uczestnictwa w programie – certyfikat, w przeciwieństwie do prawie wszystkich tego typu programów, w których odpłatny jest albo sam certyfikat, albo prawo do korzystania z niego, jest bezpłatny (w przypadku _ Certyfikatu Rzetelności _ część firm także nie ponosi kosztów – dotyczy to klientów KRD). Programowi _ Ideały Biznesu _ patronują m.in. Krajowy Rejestr Długów, Forbes, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Krajowa Izba Gospodarcza.
Wybrane programy/certyfikaty promujące rzetelność płatniczą i zasady etyki w biznesie | |||
---|---|---|---|
Program/Certyfikat | Organizator | Cel programu | Koszt certyfikatu/programu |
Biała Lista | Wrocławska Izba Gospodarcza | promocja firm działających zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki | opłata weryfikacyjna 500 zł – 1500 zł (w zależności od wielkości firmy) opłata roczna 700 zł |
Ideały Biznesu/certyfikat Ideał Biznesu | Idea Bank | promocja rzetelności płatniczej i zasad etycznych w biznesie, wzmocnienie rozpoznawalności firm, które dbają o terminowe realizowanie zobowiązań | bezpłatnie |
Przedsiębiorstwo Fair Play | Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” | promocja etyki w działalności gospodarczej, działań zgodnych z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi | 1390 zł – 6490 zł netto w zależności od wielkości firmy (I etap), 2100 zł netto (II etap) |
Rzetelna Firma/Certyfikat Rzetelności | Rzetelna Firma (patronat KRD) | promocja rzetelności płatniczej i transparentności w obrocie gospodarczym oraz etycznych zasad współpracy pomiędzy przedsiębiorcami | klienci KRD - bezpłatnie |
pozostałe firmy – do 160 zł netto (opłata negocjowalna) | |||
Solidna Firma | Program Gospodarczo-Konsumencki | propagowanie zasad etyki (rzetelność, uczciwość i terminowość) w kontaktach pomiędzy partnerami gospodarczymi | opłata jednorazowa 1620 zł – 10260 zł netto (w zależności od wielkości firmy), opłaty za każdy z poszczególnych 3 etapów 600 zł – 3800 zł netto |
Złoty Certyfikat Rzetelności | Rzetelna Firma | szerzenie etycznych zasad w prowadzeniu działalności gospodarczej | opłata manipulacyjna 1799 zł netto |
Czy certyfikaty dla przedsiębiorstw są skuteczne i spełniają swoją rolę? W części przypadków z pewnością tak. Z danych TNS OBOP dla KRD wynika na przykład, że aż 47proc. respondentów jest przekonanych, że wyróżnienie certyfikatem firmowanym przez Rzetelną Firmę i Krajowy Rejestr Długów daje pewność, że firma, która go otrzymała, jest solidna, a prowadzenie z nią interesów nie pociąga za sobą ryzyka.
Czytaj więcej w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1430123779&de=1461708000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=PKN&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>