Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Siedziba firmy – dlaczego jest ważna?

1
Podziel się:

Każda firma musi mieć swoją siedzibę. Jeśli będzie to jednoosobowa działalność, najczęściej siedzibą będzie prywatne mieszkanie. To wszystko sprawia, że można odliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty, które są związane z eksploatacją lokalu.

Siedziba firmy ma znaczenie, ponieważ m.in. zależy od niej, w jakim urzędzie skarbowym przedsiębiorca będzie się rozliczał
Siedziba firmy ma znaczenie, ponieważ m.in. zależy od niej, w jakim urzędzie skarbowym przedsiębiorca będzie się rozliczał (Fotolia)

Firma musi mieć siedzibą. Może to być wynajęte biuro, biuro we własnym lokalu użytkowym, a także własne mieszkanie. To ostatnie rozwiązanie najczęściej wybierają osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dzięki temu można zaliczyć wydatki związane z eksploatacją lokalu do kosztów uzyskania przychodu. Oczywiście dotyczy to przestrzeni, która jest wyodrębniona na potrzeby działalności gospodarczej. Zdarzają się sytuacje, w których przedsiębiorcy będą musieli też zapłacić wyższy podatek od tej nieruchomości.

Prawo mówi tylko o tym, że firma musi mieć siedzibę. Siedziba i adres firmy muszą być wpisane w rejestrze (albo w CEiDG albo w KRS). Jeśli firma jest jednoosobowa, to musi być także wpisane miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Czasem specyfika działalności mówi o tym, że będą to dwa adresy.

Czy siedziba jest potrzebna?

Siedziba ważna jest o tyle, że to od niej zależy, z którym urzędem skarbowym będziemy się rozliczali. Trzeba więc wskazać fizycznie miejsce, gdzie będzie można wysyłać korespondencję urzędową albo przeprowadzić kontrolę. Nie jest więc możliwe, żeby siedzibą firmy był np. adres internetowy. Podanie adresu jest też elementem budowania renomy i zaufania klientów.

Siedziba a prawo do lokalu

Przedsiębiorca musi mieć prawo użytkowania lokalu, który jest zarejestrowany jako siedziba firmy. Może to być zarówno lokal, którego właścicielem jest przedsiębiorca, jak i lokal wynajmowany. Jeśli lokal wynajmujemy, trzeba obowiązkowo mieć zawartą umowę najmu z właścicielem nieruchomości. W takiej umowie muszą być wpisane dane dotyczące przeznaczenia lokalu. Adres lokalu musi być aktualny. Oczywiście w każdym momencie będzie można zmienić adres nieruchomości.

Jeśli przedsiębiorca decyduje się na uruchomienie działalności w mieszkaniu, musi zgłosić to w gminie. Wszystko po to, żeby sprawdzić, czy taka rejestracja nie spowoduje, że mieszkanie będzie musiało być przekształcone w lokal użytkowy.

Wysokość podatku zależy od gminy. To radni ustalają wysokość stawek. Warto wiedzieć, że różnica między podatkiem od lokalu mieszkalnego a użytkowego jest ogromna. Czasem nawet dziesięciokrotnie większa. Trzeba więc obliczyć czy taka zmiana się nam opłaca.

Kiedy następuje zmiana sposobu użytkowania lokalu?

Lokal będzie miał swoją funkcję mieszkalną, jeśli wyznaczymy z niego powierzchnię, która będzie używana do działalności. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy np. grafik komputerowy ustawi biurko i komputer w pokoju. Ale już działalność lekarska i przystosowanie lokalu pod gabinet spowoduje zmianę użytkowania wyznaczonej powierzchni.

Ze zmianą sposobu użytkowania lokalu mamy do czynienia w sytuacji, gdy mieszkanie służy wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli jednak przedsiębiorca prowadzi działalność w pomieszczeniu, które służy też do celów mieszkalnych, to nie trzeba będzie zmieniać stawki opodatkowania. Znaczy to dokładnie tyle, że sam fakt rejestracji firmy w mieszkaniu nie powoduje, że trzeba będzie zapłacić wyższy podatek. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli wydzielamy cały pokój i robimy w nim osobne biuro lub gabinet.

Urzędnicy przy ocenie, jaki podatek powinien zostać naliczony, biorą pod uwagę, że dokonano przeróbki pomieszczenia, by było ono do użytku publicznego. Jeśli lokal zostanie zakwalifikowany do lokalu użytkowego, to przedsiębiorca będzie musiał płacić podatek od lokalu użytkowego nawet w sytuacji, gdy zawiesi działalność gospodarczą.

poradnik seo
msp
działalność gospodarcza
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Wb
6 lat temu
Można też wynająć wirtualne biuro za 30 zł miesięcznie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Wb
6 lat temu
Można też wynająć wirtualne biuro za 30 zł miesięcznie