Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Sprzedaż detaliczna. Na czym polega?

1
Podziel się:

Przedsiębiorca może sprzedawać swoje produkty w różny sposób. W krajach mniej rozwiniętych funkcjonuje wciąż wymiana towaru za towar. Jednak w większości wypadków mamy do czynienia ze sprzedażą detaliczną.

Sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług realizowana w niewielkich ilościach
Sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług realizowana w niewielkich ilościach (Paweł Małecki/Agencja Gazeta)

Z definicji sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług realizowana w niewielkich ilościach. Najczęściej sprzedaż ta jest już ostatnim ogniwem łańcucha producent-nabywca. W sprzedaży detalicznej chodzi o to, by we właściwym czasie i miejscu towar trafił do odbiorcy.

Sprzedaż detaliczna to wszystkie takie działania, które prowadzą do tego, że towar lub usługa jest przekazywana klientowi końcowemu. Przy sprzedaży detalicznej pojawia się też zysk, czyli różnica między ceną zapłaty np. hurtownikowi a kosztami poniesionymi, by mogło dojść do takiej transakcji. Sprzedaż detaliczna nie musi dotyczyć wyłącznie pojedynczej osoby. Może to być też transakcja sprzedaży towaru lub usługi końcowemu nabywcy.

Jak działa sprzedaż detaliczna?

Sprzedaż detaliczna w dużej mierze zależy od tego, jaki jest zakres oferowanych produktów, czy usług. Mogą to być np. produkty, czy usługi, które są dopasowane do potrzeb konkretnych nabywców.

Sprzedaż detaliczna pozwala dostarczać konsumentom towary i usługi, które nie tylko zaspokajają ich potrzeby, ale też oferują dodatkowe korzyści. Sprzedaż detaliczna pozwala kształtować konsumpcję, a także kreować ceny poprzez to, że monitorujmy reakcję rynku na zmiany cen.

Formy sprzedaży detalicznej

Sprzedaż detaliczna odbywa się przede wszystkim w centrach handlowo-usługowych, na targowiskach, a także w sklepach, kioskach i na straganach. Może ona przybierać formę sprzedaży stacjonarnej, ruchomej albo wysyłkowej.

Sprzedaż detaliczna stacjonarna odbywa się w określonych miejscach, gdzie towar lub usługi są dostępne w określonym czasie. Sprzedaż ruchoma wiąże się ze zmianą miejsca i oferty towarowej. W przypadku sprzedaży stacjonarnej klient może być bardziej lojalny, bo wie, że w określonym miejscu będzie w stanie znaleźć produkty lub usługi, które mu odpowiadają.

Jeśli mówimy o sprzedaży ruchomej, to mamy na myśli sprzedaż, która dociera do klienta w każdym miejscu i czasie. W przypadku sprzedaży stacjonarnej klient odwiedza sklep, a w przypadku sprzedaży ruchomej, to "sklep przychodzi do klienta". Mimo różnic obie te formy mają wspólny element. Za każdym razem klient ma bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Tego kontaktu nie ma w przypadku* handlu wysyłkowego*.

Specjaliści dzielą handel detaliczny na skoncentrowany i* handel detaliczny rozproszony*. Ten pierwszy związany jest z tym, że skupia się w jednym miejscu różne punkty sprzedaży detalicznej. Rozproszony natomiast zakłada, że pojedyncze punkty handlowe mamy w różnych punktach miast albo gmin.

W przypadku sprzedaży stacjonarnej grupuje ona różne punkty sprzedaży w jednym miejscu. Mogą to być np. zakłady usługowe, punkty gastronomiczne i inne zakłady sprzedaży detalicznej. W głównej mierze zakłada on, że potrzeby klientów są zaspokajane komplementarnie. Zwykle w takich miejscach tworzy się sporo miejsc parkingowych, by w jednym momencie sprzedaż mogła być realizowana dla sporej grupy osób.

Takie skupiska handlu detalicznego tworzone są dlatego, żeby skrócić czas przeznaczany przez klientów na zakupy. Takie ośrodki sprzedaży detalicznej dzielą się na osiedlowe, dzielnicowe i ogólnomiejskie. Zasadnicza różnica polega na tym, że obsługują one różną liczbę konsumentów, a także są w stanie przyjąć różną liczbę punktów sprzedaży.

Sprzedaż rozproszona w dużej mierze zależy od powierzchni sprzedaży. Jest realizowana przede wszystkim w formie drobnego detalu rozmieszczonego na bardzo dużej powierzchni (np. dzielnicy).

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Patryk
5 lata temu
Warto dodać, że w sprzedaży detalicznej ogromne znaczenie ma koordynacja procesów, które nadzorują zarówno komunikację z klientem, programy lojalnościowe, jak i komunikację w różnych kanałach. Często prowadząc tą branżę o tym zapominamy, a potem spotykamy się z ogromnymi trudnościami i koniecznością zatrudniania różnych osób odpowiedzialnych, za różne ścieżki. Jest to szczególnie problematyczne i naraża nas na dodatkowe koszta. Ze swojej strony, jeśli ktoś zmaga się z tym problemem, mogę polecić system ax-dynamics.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Patryk
5 lata temu
Warto dodać, że w sprzedaży detalicznej ogromne znaczenie ma koordynacja procesów, które nadzorują zarówno komunikację z klientem, programy lojalnościowe, jak i komunikację w różnych kanałach. Często prowadząc tą branżę o tym zapominamy, a potem spotykamy się z ogromnymi trudnościami i koniecznością zatrudniania różnych osób odpowiedzialnych, za różne ścieżki. Jest to szczególnie problematyczne i naraża nas na dodatkowe koszta. Ze swojej strony, jeśli ktoś zmaga się z tym problemem, mogę polecić system ax-dynamics.