Komfort pracownika jest determinowany szeroką gamą czynników. Wybór i nakreślenie tych, które mogą powodować zagrożenie jest kluczowe zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionego.
Natężenie hałasu oraz emisja spalin – to dwa newralgiczne punkty środowisk pracy związanych z produkcją lub magazynowaniem.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r pracodawca ma obowiązek dokonywać regulujących pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy. Do najpowszechniejszych zagrożeń należą przede wszystkim hałas oraz narażenie na działanie spalin i toksycznych substancji.
Pracodawca musi przeprowadzać badania na własny koszt, a wyniki gromadzić i udostępniać pracownikom. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm ma obowiązek podjąć działania zmniejszające ryzyko zawodowe.
Ochrona słuchu
Hałas jest najpowszechniejszym zagrożeniem występującym w pracy, a problem szczególnie dotyczy takich sektorów jak przemysł czy przetwórstwo. W roku 2011 Państwowa Inspekcja Pracy negatywnie oceniła około 40% przedsiębiorstw, w których hałas przekraczał dopuszczalną normę 80 dB.
Wykładnią w tej kwestii jest Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. Precyzuje ono, że obowiązkiem pracodawcy jest eliminowanie u źródeł ryzyka zawodowego albo ograniczenie go do możliwie najniższego poziomu. Stałe narażenie na dźwięki o wysokim natężeniu może doprowadzić nie tylko do poważnych problemów ze słuchem, ale istotnie przekłada się na komfort pracy, efektywność i bezpieczeństwo.
W pomieszczeniach o dużym natężeniu hałasu pracownicy gorzej słyszą polecenia służbowe i mają dłuższy czas reakcji na sygnały dźwiękowe. W przypadku pracy w magazynie mogą więc nie usłyszeć zbliżającego się pojazdu czy źle zinterpretować polecenie kierownika. Dodatkowo przebywanie w otoczeniu, w którym dźwięki przekraczają 70 dB zmniejsza wydajność pracy, powoduje spadek koncentracji, rozdrażnienie i bóle głowy. Źródłem hałasu w miejscu pracy są głównie urządzenia i środki transportu, najefektywniejszym rozwiązaniem jest więc przemyślany wybór parku maszynowego.
- _ Poszczególne modele wózków widłowych różnią się od siebie pod względem emisji hałasu. Najbardziej przyjaznym dla uszu operatora rodzajem napędu jest napęd elektryczny. Dla porównania, w przypadku silnika spalinowego diesel w modelu RX70-16 poziom hałasu wynosi 74dB, natomiast dla wózka elektrycznego o podobnym udźwigu RX20-16 poziom hałasu na wysokości uszu operatora wynosi już mniej niż 70dB. Należy przy tym mieć świadomość, że obniżenie natężenia hałasu o 10 dB zmniejsza jego odczuwanie przez człowieka aż o 50 proc. - _ mówi Tobiasz Jakubczak, Specjalista ds. Produktu w firmie STILL Polska.
Na natężenie hałasu wpływ ma także sama architektura budynku, a przede wszystkim zastosowane materiały budowlane oraz rozwiązania poprawiające akustykę pomieszczeń, takie jak ekrany akustyczne czy podwieszane sufity.
Jeśli nie ma możliwości dokonania zmian w infrastrukturze, lub pomimo ich zastosowania efekty są niewystarczające – pracodawca powinien zabezpieczyć podwładnych za pomocą indywidualnych środków ochrony słuchu, takich jak ochronne nauszniki, stopery czy specjalne ochronniki słuchu z układami elektronicznymi.
Głęboki oddech w pracy
Kontrola PIP badająca zagrożenia chemikaliami i innymi substancjami niebezpiecznymi wykazała, że 19% pracowników jest narażona na wdychanie pyłów, spalin i dymu w miejscu pracy, a na wdychanie oparów – 10 proc. Problem wysokiego stężenia spalin dotyczy zwłaszcza zamkniętych przestrzeni magazynowych lub produkcyjnych, w którym użytkowane są pojazdy o napędzie spalinowym.
Do końca roku 2012 wszystkie silniki pojazdów do zastosowań przemysłowych, między innymi w maszynach budowlanych, rolniczych czy wózkach widłowych muszą spełniać przepisy europejskiej normy Stage III B oraz amerykańskiej Tier 4.
Konieczność dostosowania sprzętu do nowych dyrektyw i coraz nowsze technologie stosowane przez producentów sprawiają, że ilość emitowanych spalin będzie coraz niższa, jednak dla większego bezpieczeństwa i komfortu pracowników w zastosowaniach wewnętrznych powinno się stosować pojazdy elektryczne. Ze względu na specyfikę składowanego towaru ma to szczególne zastosowanie w branżach związanych z produkcją żywności oraz przemyśle farmaceutycznym. Dzięki technologiom oszczędzania prądu oraz wydajnym akumulatorom są one także bardziej ekonomiczne w użytkowaniu.
Czytaj więcej w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1334173267&de=1341957600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&colors%5B0%5D=%231f5bac&st=1&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej