Do wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego niezbędne jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Gdy przyczyną niezdolności do pracy jest wypadek przy pracy, zasiłek chorobowy przysługuje pracownikowi na preferencyjnych zasadach, tj.:
- - w wysokości 100% podstawy wymiaru,
- - niezależnie od okresu podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, tj. bez okresu wyczekiwania,
Ponadto, za czas niezdolności do pracy pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 92 kp, od pierwszego dnia niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje pracownikowi nawet, jeżeli w danym roku kalendarzowym nie wykorzystał jeszcze pełnego okresu 33 dni wypłaty wynagrodzenia wynikającego z art. 92 kp albo nie otrzymywał wynagrodzenia chorobowego ani za jeden dzień.
Konieczny protokół powypadkowy
Do wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego niezbędne jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Tych ustaleń dokonuje pracodawca, sporządzając protokół powypadkowy.
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy powinien o swoim wypadku niezwłocznie poinformować swojego przełożonego. Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół powypadkowy sporządza, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, tzw. protokół powypadkowy.
| Ważne |
| --- |
| Do czasu sporządzenia protokołu powypadkowego nie może zostać pracownikowi wypłacony zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego. |
Jeżeli postępowanie powypadkowe nie zostało jeszcze zakończone
W związku z tym, że postępowanie powypadkowe zmierzające do uznania zdarzenia za wypadek przy pracy może trochę trwać, w praktyce występują przypadki, że pracodawca najpierw wypłaci pracownikowi wynagrodzenie za okres choroby, o którym mowa w art. 92 kp, a następnie zostanie ustalone, że miał miejsce wypadek przy pracy.
Jeżeli do dnia, w którym pracodawca wypłaca swoim pracownikom wynagrodzenia i zasiłki zdarzenie, któremu uległ pracownik nie zostanie uznane za wypadek przy pracy, należy wypłacić pracownikowi wynagrodzenie chorobowe w wysokości co najmniej 80% podstawy wymiaru. Przepisy art. 92 Kodeksu pracy nie przewidują wyższej wysokości wynagrodzenia chorobowego z tytułu wypadku przy pracy.
Protokół sporządzony po wypłacie świadczeń
Jeżeli po wypłacie wynagrodzenia za okres choroby zostanie sporządzony protokół powypadkowy, wypłacone wynagrodzenie chorobowe może zostać uznane za zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego i rozliczone w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne.
Jeżeli pracodawca nie jest zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, może to nastąpić dopiero po zbadaniu sprawy przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
W takim przypadku pracodawca występuje w tej sprawie do oddziału ZUS, dołączając protokół powypadkowy oraz informując, w jakiej kwocie wypłacono pracownikowi wynagrodzenie chorobowe.
Autorka jest specjalistką w zakresie ubezpieczeń społecznych