Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w komunikacie prasowym podkreślił, że z pytaniami o wsparcie z tzw. tarczy finansowej zwrócił się do niego szereg przedsiębiorców. Chcieli uzyskać objaśnienia prawne w zakresie możliwości ubiegania się o subwencję finansową przez pracodawców, którzy na dzień 31 grudnia 2019 roku zatrudniali wyłącznie pracowników na umowy cywilnoprawne lub tzw. osoby współpracujące.
Rzecznik zwrócił się do resortu z zapytaniem o osoby współpracujące. Chciał się dowiedzieć, czy one mogą być również wliczane do liczby pracowników przy wnioskach o subwencję. Za osobę współpracującą uznaje się np. małżonka, dzieci czy rodziców przedsiębiorcy, które pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Odpowiedź od MR nie pozostawia złudzeń. Subwencja przysługuje wyłącznie na pracownika, który zatrudniony jest na umowę o pracę. Jak czytamy w odpowiedzi ministerstwa, "przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego".
"Wobec powyższego, przedsiębiorca może zaliczyć w ramach ogólnej liczby pracowników, ustalanej na potrzeby określenia statusu mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, osobę współpracującą zgłoszoną do ubezpieczeń społecznych pod kodem 0511 – pod warunkiem, że osoba ta jest jednocześnie pracownikiem w świetle powyższej definicji" - czytamy dalej.
A co zatem z osobami zatrudnionymi na zleceniu? Tutaj resort nie odpowiedział wprost na pytanie rzecznika. MR wyjaśniło, że w myśl przepisów uprawniających do subwencji w ramach tarczy "za pracownika uważa się: osobę fizyczną, która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z beneficjentem w stosunku pracy".
Oprócz tego osoba taka musi spełniać inne warunki, m.in. być zgłoszona do ubezpieczenia społecznego. To samo tyczy się osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych.