Jak firmy odzieżowe radziły sobie podczas lockdownu? W przypadku 75% badanych podmiotów, najważniejsze decyzje dotyczyły obszaru marketingu. Aby zminimalizować straty spowodowane brakiem sklepów stacjonarnych, 36% firm skupiło się na pozostaniu wyłącznie przy dotychczas stosowanej aktywności reklamowej online, przyjmując strategię stabilności. Dokładnie taki sam odsetek marek inwestował jedynie w sprawdzone narzędzia generujące konwersję. Tylko 25% partnerów nadal decydowało się na podejmowanie nowych, czasem ryzykownych rozwiązań, które potencjalnie mogły przynieść zyski.
Branża odzieżowa w okresie pandemii została w dużym stopniu zdominowana przez aktywność kobiet. Oprócz sukienek, bluzek i kurtek damskich, warto wspomnieć, że z powodu przejścia wielu firm w całości na home office, na tle innych kategorii mocno wybiły się dresy i komplety dresowe. Dotychczas kojarzone głównie ze sportem i wypoczynkiem, weszły w kanon trendów, a w porównaniu do 2019 roku ich sprzedaż wzrosła o ponad 200%.
Jeśli chodzi o obuwie, na prowadzenie wyraźnie wysunęły się buty sportowe. W ofercie znacznej ilości sklepów pojawiły się maseczki, które wcześniej nie istniały w katalogach, co pokazuje jak duży impakt na decyzje zakupowe miały nałożone obostrzenia. Aby nadążać za szybko zmieniającymi zainteresowaniami konsumentów w niecodziennej sytuacji, często potrzebne jest wsparcie specjalistów. Tutaj z pomocą przychodzi Grupa Domodi i jej eksperci z dziedzin analizy zachowania użytkowników i marketingu. Dzięki ich doświadczeniu, akcje specjalne i formaty reklamowe serwisów Grupy zawsze odpowiadają aktualnym trendom.
Wyzwania e-commerce związane z pandemią
Intensywnie zwiększający się ruch w e-sklepach miał pozytywny wpływ na ich przychód, wiązał się również z wieloma wyzwaniami. Nie wszystkie firmy były przygotowane na konsekwencje tak dużych zmian w obszarze sektora fashion i beauty. Do największych trudności należały braki magazynowe i problemy z zaopatrzeniem w obliczu dynamicznego wzrostu transakcji. Drugą kwestią były opóźnienia w dostawach i problemy ze zwrotami, oddziałujące bezpośrednio na zadowolenie klientów z zakupów. Rozwiązaniem dla wielu marek stał się dodatkowe rabaty, mające silny wpływ na ich płynność finansową.
Risardi.pl jako przykład firmy, która odnotowała w pandemii wzrost sprzedaży Z pomocą sklepom online przyszły platformy marketplace, zrzeszające oferty produktów z podobnych branż w jednym miejscu, by pomóc poszczególnym markom w promocji, a klientom - w wyborze. Przez niestabilny pod wieloma względami rok 2020, serwis Domodi był odwiedzany przez średnio 4,9 mln użytkowników miesięcznie. Wśród klientów Grupy Domodi znajduje się sklep Risardi. Współpraca platformy z Partnerem trwa już nieprzerwanie od 8 lat i wciąż generuje zyski. Mimo wyzwań i problemów związanych z pandemią, w 2020 r., firma odnotowała wzrost GMV (Gross Merchandise Value - sumaryczna wartość zawartych w sklepie transakcji) o ponad 24% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Ponadto, w czasach przed pandemią klientami sklepu były głównie osoby z przedziału wiekowego 14-40 lat. Od 2020 r. wyraźnie wzrosła sprzedaż także wśród użytkowników w wieku 50-70 lat. Bez wątpienia Domodi przyczyniło się do rozszerzenia grupy odbiorców naszej oferty. - zaznacza prezes firmy, Mateusz Gleska - Od ogłoszenia pandemii w Polsce mieliśmy stałą pomoc ze strony opiekuna handlowego, który na bieżąco optymalizował ofertę oraz proponował dodatkowe rozwiązania marketingowe.
- Zadowolenie naszych partnerów jest dla nas kluczowe. Z każdym kolejnym miesiącem jako Grupa Domodi podejmujemy działania i wprowadzamy rozwiązania, które pozwalają nam jeszcze lepiej wspierać rozwój biznesowy sklepów budujących razem z nami największą w Polsce platformę modową. Wyzwania, z którymi wspólnie mierzyliśmy się podczas pandemii pozwoliły nam wyciągnąć wiele ciekawych wniosków, dzięki którym jeszcze lepiej rozumiemy potrzeby użytkowników oraz partnerów wyznaczając nasze kierunki rozwojowe - dodaje Rafał Warecki, prezes Grupy Domodi.
Informacja prasowa Domodi.