O ile codzienny pobyt w firmie wymagał od nas odpowiedniego dress code’u, o tyle w domu ciężko jest zmotywować się do zakładania białej koszuli i robienia pełnego makijażu. Przecież i tak nikt nas nie widzi, a kamerka wiele wybacza. Czy na pewno? Poniżej kilka rad jak zadbać o wizerunek w świecie online, by wyglądać jak businesswoman.
Makijaż
Pracując z domu często stawiamy na wygodę, ulubiony dres i całkowity brak makijażu. Wolimy dać skórze odpocząć, zamiast nakładać na nią kolejne warstwy kosmetyków. Zresztą po co to robić, skoro i tak nikt nas nie widzi? Jeśli danego dnia nasza aktywność ogranicza się do pracy przed komputerem i nie wymaga udziału w wideokonferencjach, możemy pozwolić sobie na wersję sauté.
Jednak mając w planach ważne spotkanie wymagające włączonej kamerki, powinnyśmy poświęcić chwilę na podkreślenie swojej urody. Dlaczego jest to istotne? Czujemy się wtedy pewniejsze – makijaż dodaje nam pewności siebie i odwagi, co w biznesie jest często kluczowym elementem, na przykład w pozyskaniu nowego klienta, czy przekonaniu zarządu do nowego projektu lub pomysłu. Nieważne z kim rozmawiasz – jeśli jesteś zadbana i czujesz się dobrze w swojej skórze, jesteś w stanie lepiej zareklamować siebie i swoje usługi, a także pokazać swoją wartość.
Trendy 2021
Renata Kijek, ekspertka HEBE, twierdzi, że kamerka „zabiera” nam około 20 proc. wyrazistości. Wyglądamy przez to nieco inaczej niż w rzeczywistości i dlatego warto pomalować się odrobinę mocniej. Możemy mieć doskonałe kompetencje i wieloletnie doświadczenie zawodowe, jednak bez odpowiedniej „oprawy” może nam być trudno zdobyć to, na czym nam zależy.
Bez względu na to, czy starasz się o podwyżkę, aplikujesz na nowe stanowisko, czy masz spotkanie z zarządem firmy, upewnij się, że wyglądasz profesjonalnie, elegancko i z klasą.
Na rozmowę biznesową online – zgodnie z trendami na 2021 – polecane jest robienie makijażu w naturalnych odcieniach brązu i beżu, które nadają skórze delikatną opaleniznę.
„Zaopatrz się także w produkty HD, znacznie bardziej wygładzające cerę i zmarszczki od zwykłych kosmetyków. Oprócz tego, możesz nieco „zaszaleć” i pomalować usta czerwoną szminką. Warto pamiętać jednak o wybraniu odcienia dopasowanego do typu urody – mówi Renata Kijek, makijażystka i kosmetolożka Hebe. Zwróć uwagę na to, aby makijaż nie był przerysowany – nie nakładaj zbyt dużo rozświetlacza (na skroniach może dawać efekt spoconej skóry) i unikaj brokatowych cieni. Upewnij się, że pomadka nie jest za jasna - w kamerce komputera nie prezentuje się dobrze – dodaje Renata Kijek.
Czeka cię ważna wideokonferencja i nie wiesz, jakie kosmetyki wybrać? Możesz zainspirować się trendami makijażowymi. W tym roku warto zaopatrzyć się w delikatne odcienie różu. Subtelne muśnięcie policzków ożywi cerę i doda jej promienności, dzięki czemu będziesz wyglądać na spotkaniach na wypoczętą.
Możesz także użyć cieni do powiek z podobnej palety, jednak uważaj, by nie przesadzić – w końcu chcesz uzyskać efekt młodzieńczego blasku. Róż nie do końca pasuje do twojej urody? Postaw na nową wersję smokey eye, w której cień pokrywa tylko górną powiekę. Po uprzednim przygotowaniu twarzy, nałóż na ruchomą powiekę bazę pod cienie, a następnie użyj czarnego matowego cienia.
Szary i beżowy wykorzystaj do roztarcia brzegów, dolną powiekę muśnij rozświetlaczem, a rzęsy wytuszuj. Nie zapomnij także o odpowiednim podkreśleniu brwi i postaw na nieco delikatniejsze usta – przy mocniejszym makijażu oka czerwoną szminkę zostaw na inne okazje.
Domowe biuro albo biuro w domu
Wykonałaś staranny makijaż, włożyłaś elegancką koszulę i ze świeżo zaparzoną kawą czekasz na rozpoczęcie spotkania. Rozejrzyj się dookoła – czy na pewno jesteś gotowa na włączenie kamerki? W ekranie komputera widać nie tylko naszą twarz, lecz także otoczenie, które również składa się na nasz wizerunek.
Widok suszarki z praniem, bałaganu na półkach czy męża przemykającego za Tobą w bokserkach ma znaczący wpływ na Twój wizerunek w biznesie. Oczywiście niekorzystny – istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz odebrana jako osoba mało profesjonalna
Zanim usiądziesz do laptopa, uprzątnij przestrzeń wokół siebie. Zwróć uwagę na to, co znajduje się za twoimi plecami – usuń z pola widzenia kamerki internetowej wszelkie bibeloty, ubrania czy naczynia. Jeśli masz dzieci, zadbaj o to, by ich zabawki nie znalazły się przypadkiem w kadrze.
W miarę możliwości ustaw komputer tak, żebyś była zwrócona twarzą w stronę okna – światło dzienne daje korzystny efekt, dzięki czemu będziesz prezentować się lepiej. Postaraj się jednak, żeby słońce nie świeciło ci prosto w twarz. Jeśli zaś na zewnątrz panuje szarówka, pamiętaj o odpowiednim doświetleniu i upewnij się, że dobrze cię widać.
Powyższe rady pochodzą z autorskiego programu Fundacji Kobiety e-biznesu - TOP Women w e-biznesie, który wystartował 19 lutego. 21 partnerów i patronów medialnych, szkolenia prowadzone przez najlepszych ekspertów z branży, wykorzystanie najnowszych technologii – Fundacja postanowiła wyjść naprzeciw kobietom, pragnącym rozwinąć skrzydła w biznesie online i odnaleźć się w nowej, pandemicznej rzeczywistości. Do udziału w tym ogólnopolskim programie zostało zaproszonych dwieście uczestniczek (spośród czterystu, które złożyły swoją aplikację).
Program TOP Women w e-biznesie omawia kwestie związane z założeniem działalności, uruchamianiem bloga oraz sklepu internetowego. Jeden z modułów dotyczył wizerunku, który również pełni ważną rolę w biznesie. Pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz, dlatego warto zadbać o siebie i podkreślić swoje naturalne piękno. Nie zapominajmy jednak o najważniejszym – o uśmiechu, który potrafi zjednywać nam ludzi.
Patronat medialny nad programem objęły: Wirtualna Polska i Money.pl
Autor: Agnieszka Frątczak