Umowa o dzieło najczęściej stosowana jest przy współpracy z artystami, dziennikarzami. Można ją podpisać też w każdym innym przypadku, gdy czynności wykonane w ramach umowy prowadzą do uzyskania konkretnego efektu. Dowiedz się, jak przygotować umowę dzieło.
Czym jest umowa o dzieło?
Umowa o dzieło to umowa rezultatu. Czynności, które wykonuje się w ramach umowy muszą dawać konkretny rezultat. Wykonane dzieło musi dać się jednoznacznie zweryfikować po wykonaniu, często kojarzy się z przeniesieniem praw autorskich i wyższymi kosztami uzyskania przychodu w wysokości 50 proc.
Umowa o dzieło - elementy
Każda umowa o dzieło powinna zawierać:
- oznaczenie stron umowy o dzieło: czyli osobę zlecającą wykonanie dzieła i osobę wykonującą dzieło
Jeśli umowa podpisywana jest przez osoby fizyczne, oznaczeniem będą imiona i nazwiska, daty urodzenia, imiona rodziców, adres zamieszkania, numery dokumentów tożsamości (najczęściej jest to dowód osobisty), ewentualnie numery PESEL. W przypadku działalności gospodarczej, dodatkowo trzeba będzie też podać nazwę działalności i NIP.
- określenie przedmiotu umowy o dzieło
Trzeba tutaj zawrzeć wszelkie istotne ustalenia w zakresie wykonania dzieła. Im więcej szczegółów, tym lepiej.
- wynagrodzenie
Mówiąc o wynagrodzeniu, warto przypomnieć, że może być ona określona w formie: ryczałtowej – jako ustalona z góry kwota wynagrodzenia, kosztorysowej – gdy podstawą ustalenia wynagrodzenia jest spis prac wchodzących w zakres wykonania dzieła oraz ich koszty.
Wynagrodzenie określone w umowie o dzieło może być wypłacane etapami. Jeśli termin wypłaty nie jest określony w umowie, to wypłata powinna nastąpić w momencie oddania dzieła.
- określenie terminów rozpoczęcia i zakończenia wykonywania dzieła
W umowie o dzieło musi zostać konkretnie wskazana data, do której należy ukończyć dzieło.
- inne ustalenia - fakultatywne
W umowie można określić możliwość wypłacenia zaliczek, ewentualne kary czy odszkodowania.
Czy umowa o dzieło może być zakwestionowana?
Każda umowa może zostać zakwestionowana przez ZUS. Kontroli ZUS podlegają w szczególności:
- zgłoszenia osób, które posiadają lub powinny posiadać tytuł do objęcia ubezpieczeniami,
- prawidłowość obliczania i opłacania składek,
- ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych.
Jeżeli inspektor kontroli ZUS ustali, że rodzaj umowy, na podstawie której wykonawca wykonuje pracę, jest niezgodny z charakterem wykonywanych czynności, a działanie to miało na celu uniknięcie odprowadzania obowiązkowych składek, zawarta umowa o dzieło może zostać przez niego zakwalifikowana jako umowa zlecenia. ZUS może także zweryfikować, czy umowa zlecenie nie nosi znamion umowy o pracę. W przypadku zakwestionowania rodzaju umowy, przedsiębiorca będzie musiał dokonać wstecznego zgłoszenia zleceniobiorcy do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego. Dodatkowo trzeba będzie odprowadzić zaległe składki ubezpieczeniowe wraz z odsetkami za zwłokę.
Odstąpienie od umowy o dzieło
Umowy o dzieło nie może wypowiedzieć żadna ze stron, natomiast można odstąpić od niej.
Zlecający może odstąpić od umowy gdy:
- dzieło zawiera wady, których nie da się usunąć,
- wykonawca spóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła w sposób tak istotny, że bardzo prawdopodobne jest, iż nie ukończy dzieła w przewidzianym w treści umowy terminie,
- wykonawca tworzy dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową i nie reaguje na wezwanie zamawiającego do zmiany sposobu wykonania bądź naprawy spowodowanych wad,
- dzieło nie zostało ukończone.
Przyjmujący zlecenie może odstąpić od umowy jedynie w przypadku, gdy wykonanie dzieła wymaga współdziałania zamawiającego, a ten takiego odmawia.