Umowy na zakup i użytkowanie hardware'u często są powiązane z umowami software, ponieważ każda instytucja czy przedsiębiorstwo potrzebuje obu komponentów, aby móc prawidłowo prowadzić swoją działalność. Software nie może istnieć bez hardware'u a z kolei hardaware bez softwaru jest bezużyteczny.
Umowa sprzedaży
Umowa sprzedaży hardware'u jest dosyć powszechna. Przedsiębiorca często pozyskuje sprzęt komputerowy dla potrzeb swojego biura, czy przedsiębiorstwa aby sprawnie prowadzić swoją działalność. Umowa sprzedaży powinna wyraźnie opisywać, jaki sprzęt komputerowy ma zostać dostarczony. Umowy takie będą też sporządzane za każdym razem, kiedy przedsiębiorca będzie unowocześniał czy wymieniał sprzęt komputerowy. Trzeba podnieść, że umowa taka jest dość powszechna w przypadku hardware'u natomiast jest niezwykle rzadka w przypadku software'u gdzie zwykle zastosowanie mają umowy licencyjne.
Leasing lub najem sprzętu komputerowego
Przedsiębiorca może pozyskać sprzęt komputerowy na podstawie umowy leasingu lub najmu. Zazwyczaj podstawą uzyskania sprzętu komputerowego, jeżeli nie został on nabyty na podstawie umowy sprzedaży będzie umowa o leasingu sprzętu. Dzięki temu leasingobiorca uzyska nowoczesny sprzęt w zamian za comiesięczną płatność. Umowa taka zapewnia przedsiębiorcy stały dostęp do najnowocześniejszego sprzętu.
Z powodu bardzo szybkich ulepszeń sprzętu pod względem szybkości, jak i objętości pomieszczenia danych przedsiębiorca może być zainteresowany sukcesywną wymianą sprzętu. W takim wypadku rozwiązuje on umowę przed całkowitym zamortyzowaniem się sprzętu i zawiera nową umowę leasingu nowocześniejszego sprzętu. Dużo rzadziej spotyka się umowy najmu sprzętu komputerowego.
Te będą miały zastosowanie głównie do sytuacji, w których sprzęt komputerowy przedsiębiorcy jest niezdolny do przetworzenia danej operacji. W takim wypadku przedsiębiorca może krótkoterminowo wynająć sprzęt do przeprowadzenia skomplikowanych operacji.
Licencje OEM
Licencja Producenta Oryginalnego Sprzętu (OEM – Original equipment manufacturer ) jest stosowana przez przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i sprzedażą sprzętu komputerowego. Przedsiębiorstwo produkujące sprzęt komputerowy na podstawie tej umowy zleca produkcję zaprojektowanego przez siebie sprzętu komputerowego przedsiębiorstwu, które wyprodukuje je po znacznie niższych cenach.
Najczęściej będzie to zamówienie sprzętu komputerowego w przedsiębiorstwie w państwie rozwijającym się. Cechą charakterystyczną tej umowy jest produkcja sprzętu dokładnie wg. udzielonych specyfikacji a także oznaczenie go logiem udzielającego zamówienia lub sprzedawcy końcowego. Ten rodzaj umowy często będzie powiązany z elementami umowy licencji na znak towarowy.
Umowa serwisu i pomocy
Przedsiębiorca, którego praca opiera się na wykorzystaniu sprzętu komputerowego powinien zawrzeć umowę, która zagwarantuje mu stały serwis sprzętu komputerowego. W ramach tej umowy usługodawca zobowiąże się do systematycznego sprawdzenia stanu technicznego sprzętu komputerowego a także do natychmiastowego usunięcia wszelkich mogących się pojawić awarii. Umowa pomocy będzie się natomiast koncentrować na udzieleniu pomocy pracownikom w codziennej obsłudze sprzętu. Usługa taka polega np. na oferowaniu pomocy tzw. help desku. Trzeba podkreślić, że umowy takie mogą dotyczyć zarówno software'u jak i hardware'u.
Umowy ”pod klucz”
Przedsiębiorstwa, a zwłaszcza duże koncerny doradcze cenią sobie zawieranie umów dotyczących wyposażenia biura w sprzęt komputerowy. Dostawca zobowiązuje się dostarczyć produkt w postaci sprzętu hardware, który zaspokoi wszystkie potrzeby usługobiorcy. Sprzęt ten będzie wyposażony we wszelkie programy software, które mogą być niezbędne dla prowadzenia konkretnej działalności. Usługa ta sprowadza się do tego, że przedsiębiorca dostaje dostosowany pod swoje potrzeby względem produkt.
Podsumowanie
Umowy dotyczące sprzętu hardware pomijane są w analizie prawnej. Większość praktyków i teoretyków skupia się na analizie licencji dot. software'u, ponieważ są one uważane za najbardziej istotne w obrocie, a także ponieważ zachodzą w nich częste i rewolucyjne zmiany. Jednakże należy pamiętać, że hardware także podlega systematycznemu rozwojowi i ulepszeniom. Jest także podstawą do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania software'u.
Autor jest aplikantem radcowskim w kancelarii BSO Prawo & Podatki