*Zniknie obowiązek składania tych samych aktualizacji na dwóch drukach. Urząd sam uzupełni dane w rejestrze podatników VAT. *
Takie zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług pozytywnie zaopiniowała Komisja Finansów Publicznych - informuje PAP.
W tej chwili przedsiębiorcy, którzy zmieniają dane identyfikacyjne, muszą złożyć dwa druki: wynikający z ustawy o identyfikacji podatników formularz aktualizacyjny NIP-1 w przypadku osoby fizycznej oraz NIP-2 dla osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej - pobierz i wypełnij formularz NIP.
Dodatkowo zarejestrowani podatnicy VAT muszą te same dane złożyć na formularzu VAT-R - aktualizacji informacji zawartych w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.
Nowelizacja ma zlikwidować niepotrzebne dublowanie tych samych zgłoszeń.
Nie likwiduje ona jednak podwójnego zgłaszania zmian we wszystkich przypadkach. Dwie deklaracje składać nadal będą musieli podatnicy, u których zmiana danych spowodowała zmianę urzędu skarbowego.
Jak argumentują w uzasadnieniu do nowelizacji jej autorzy, w przypadku, gdy zmiana odbywa się w ramach jednego urzędu, może być wprowadzona bez ponoszenia dodatkowych kosztów administracyjnych.Wprowadzenie jednego druku w przypadku zmian wiążących się z przejściem do innego urzędu_ na obecnym etapie mogłoby okazać się niemożliwe ze względów technicznych (niedostosowanie systemów informatycznych wykorzystywanych w Krajowej Ewidencji Podatników oraz dla celów prowadzenia ewidencji podatników VAT) _- czytamy w uzasadnieniu.