Zaczynają obowiązywać bardziej korzystne dla pracowników i pracodawców rozwiązania związane z wykonaniem pracy poza siedzibą lub oddziałem firmy.
Do kodeksu wprowadzono zasadę, że pracodawca nie będzie mógł zwolnić pracownika, który odmówił wykonywania telepracy, a telepracownikom nie będzie mógł zaproponować warunków gorszych niż innym zatrudnionym.
_ Telepracownicy stanowią w Polsce 1 proc. wszystkich pracujących. _ Zgodnie z przyjętą przez Sejm 24 sierpnia br. ustawą telepracownicy na równi z pozostałymi pracownikami firmy będą mieli prawo do awansu oraz szkoleń zawodowych. Oprócz prawnego zabezpieczenia telepracowników przygotowana przez rząd zmiana prawa ma także zachęcić do częstszego korzystania z tej formy zatrudnienia. Telepraca może pomóc w pozyskaniu lub utrzymaniu zatrudnienia zwłaszcza rodzicom, osobom niepełnosprawnym oraz mieszkańcom terenów wiejskich.
ZOBACZ TAKŻE:
Elastyczna praca zacznie się opłacać Osoba, która zgodziła się wykonywać pracę na odległość, rozpoczynając ją nie może żądać, aby pracodawca zatrudnił ją na ,,tradycyjnym" stanowisku. Kandydaci do pracy już na etapie postępowania kwalifikacyjnego będą mogli zdecydować, że zadania chcą wykonywać poza firmą. Telepracownikami będą mogli zostać także dotychczas zatrudnieni, o ile porozumieją się w tej sprawie z pracodawcami.
Pracodawca osobom pracującym poza firmą musi zapewnić swobodny dostęp do zakładu pracy oraz możliwość korzystania ze znajdujących się tam urządzeń oraz obiektów socjalnych. Ponadto do ich obowiązków będzie należało m.in. dostarczenie niezbędnego sprzętu, pokrycie kosztów instalacji, serwisu i konserwacji. Z kolei pracodawcy dzięki telepracownikom mogą zaoszczędzić na kosztach związanych z organizowaniem miejsca pracy.
| TELEPRACA: |
| --- |
| Telepraca jest popularna wśród osób zajmujących się np. finansami, księgowością, grafiką komputerową. Tzw. zdalną pracę wykonują także inżynierowie, informatycy, marketingowcy. Z raportu na temat polskiego rynku telepracy, jaki w 2005 r. powstał na zlecenie PARP wynika, że telepraca jest najczęściej stosowana w mikroprzedsiębiorstwach zatrudniających do 9 pracowników. Telepracownicy najchętniej pracują w miejscu zamieszkania, a z firmą utrzymują kontakt przede wszystkim za pomocą poczty elektronicznej. |
Podstawa prawna:
_ Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 07 Nr 181, poz. 1288 _