Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Wniosek o wydanie dowodu osobistego. Najważniejsze elementy i składanie wniosku

0
Podziel się:

Żeby urząd mógł wydać nam dowód osobisty, trzeba będzie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Taki sam dokument składa się, gdy chcemy wymienić dokument.

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć spełniającą wymagania fotografię
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć spełniającą wymagania fotografię (Fotolia)

Niezależnie od tego, czy dowód osobisty wydawany będzie po raz pierwszy, czy też będzie to wymiana dowodu, który stracił swoją ważność, stał się nieczytelny lub się zgubił, procedura będzie wyglądać zwykle tak samo. Na początku trzeba będzie wypełnić wniosek o wydanie dowodu osobistego. Taki wniosek można pobrać ze strony internetowej urzędu gminy.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego – zdjęcie

Do wniosku dołączyć trzeba kolorową fotografię, na której musi być umieszczona twarz osoby, która ubiega się o wydanie dowodu. Fotografię trzeba zrobić na jednolitym tle, musi być równo oświetlona, z dobrą ostrością. Twarz powinna zajmować ok. 70-80 proc. fotografii, a oczy powinny być wyraźne. Szczególnie ważne są źrenice, powinny być one wyraźne.

Fotografia powinna przedstawiać osobę z przodu, twarz nie powinna mieć nakrycia głowy, a okulary nie mogą mieć ciemnych szkieł. Jeżeli wyznanie osoby ubiegającej się o dowód osobisty nakazuje mieć nakrycie głowy, to można takie zdjęcie dołączyć, o ile widoczny jest wizerunek twarzy. Trzeba wtedy załączyć też dokument, który potwierdza przynależność do odpowiedniej wspólnoty wyznaniowej.

Wyraz twarzy powinien być naturalny, a usta zamknięte. Fotografia musi być aktualna, nie powinna być wykonana później niż 6 miesięcy od złożenia wniosku. Jeśli wniosek składany jest elektronicznie, to fotografia powinna mieć rozdzielczość przynajmniej 492x633 pixeli, a wielkość zdjęcia nie może przekraczać 2,5 MB.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego – niezbędne dane

Jeżeli dane we wniosku nie będą zgadzać się z informacjami, które znajdują się w Rejestrze Dowodów Osobistych, to może się zdarzyć, że organ wydający dowód osobisty poprosi dodatkowo o wydanie skróconego odpisu aktu urodzenia lub małżeństwa, albo też orzeczenie sądu lub dokument, który potwierdza polskie obywatelstwo.

We wniosku podajemy numer PESEL, imię, nazwisko, datę urodzenia i miejsce urodzenia, a także dane rodziców. Dodatkowo podajemy również adres i numer telefonu. Jeśli wniosek składamy osobiście w urzędzie, to fotografię do wniosku wypełnia urzędnik.

Składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego

Wniosek trzeba złożyć osobiście, chyba że mamy do czynienia z osobą ubezwłasnowolnioną albo z małoletnim. Jeśli nie ma możliwości osobistego złożenia wniosku np. z powodu choroby, to wniosek taki może zostać przyjęty w miejscu zamieszkania danej osoby. Za wydanie dowodu osobistego nic się nie płaci. Dowód osobisty powinien być wydany w ciągu 30 dni, a można go odebrać w urzędzie, w którym składaliśmy wniosek.

Wniosek można pobrać w oficjalnym serwisie Ministerstw Cyfryzacji. Od 4 marca 2019 roku wydwane są nowe e-dowody.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)