Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT

0
Podziel się:

Od 1 stycznia samochody firmowe będą o 23 procent tańsze niż w cenniku. Nie wszystkim to się jednak opłaci.

Wracają auta "z kratką". Zobacz, ile można zyskać przez bałagan z VAT
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Od 1 stycznia samochody firmowe będą o 23 procent tańsze niż w cenniku. Taki prezent przedsiębiorcom zrobił rząd, który nie zdążył załatać luki w prawie podatkowym. Okazuje się jednak, że nie wszystkim to się opłaci. Zobacz, które modele można będzie kupić bez podatku i kiedy warto to zrobić.

Tylko do końca grudnia można sprzedać samochód firmowy i nie płacić VAT. Jeżeli więc ktoś planuje zmianę floty, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Tym bardziej, że początek roku to szansa, żeby odliczyć pełny VAT od samochodów o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka możliwość będzie jednak tylko przez najwyżej kilka miesięcy i jest wynikiem luki prawnej. _ - 31 grudnia kończy się okres przejściowy, ustalony w pierwszej decyzji derogacyjnej, czyli zgodzie Brukseli na odstąpienie od unijnej dyrektywy _ - tłumaczy Magdalena Sławińska-Rzemek, ekspert portalu E-prawnik.pl.

Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych (obecnie jest to 60 procent, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych). Dopiero 13 grudnia został on zaakceptowany przez Komisję Europejską i czeka na aprobatę Rady Unii Europejskiej. Potem, już w Polsce, będzie musiał jeszcze przejść proces legislacyjny, który najprawdopodobniej zostanie przeprowadzony w przyśpieszonym trybie. _ - Należy się spodziewać, że potrwa to około dwóch miesięcy _- przewiduje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar. - _ To moim zdaniem najkrótszy możliwy termin. _

_ - __ W przypadku przychylenia się przez Radę i przyjęcia decyzji, Polska teoretycznie będzie mogła wprowadzić odstępstwa już od 1 stycznia 2014 roku. Jest jednak mało prawdopodobne, by w tak krótkim czasie udało się przeprowadzić cały proces legislacyjny - _ potwierdza Katarzyna Rola-Stężycka w komentarzu Tax Care.

Druga decyzja derogacyjna ma obowiązywać do końca 2018 roku. Oprócz odliczenia 50 procent VAT od zakupu auta, zniżka dotyczyć będzie także kupna paliwa (obecnie nie ma takiej możliwości) oraz wydatków eksploatacyjnych, takich jak: naprawa, zakup opon, części czy też niezbędnych płynów (obecnie możliwe jest pełne odliczenie VAT). Zmiany zyskały wspólną nazwę _ 3x50% _.

Od 1 stycznia do czasu nowelizacji ustawy w Polsce będą jednak częściowo obowiązywały przepisy z 2004 roku, pozwalające odliczyć pełny VAT za tak zwane auta _ z kratką _, a częściowo unijne rozporządzenie, precyzujące, które samochody można zarejestrować jako ciężarowe.

_ - Niektórzy eksperci twierdzą, że 100 procent VAT będzie można odliczyć także od samochodów spełniających stare wymogi, dotyczące homologacji ciężarowej, zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2002 roku. Sytuacja nie jest do końca jasna _ ze _ względu na sprzeczność wymogów polskich i unijnych _ - zauważa Magdalena Sławińska-Rzemek z E-prawnik.pl, podkreślając jednocześnie, że większość prawników zgadza się co do tego, że wymogi Unii Europejskiej są w tym wypadku ważniejsze.

Żeby rozwiać wątpliwości, większość zapytanych przez nas dilerów ma już gotową ofertę dla tych, którzy chcą bezpiecznie skorzystać z nieoczekiwanego prezentu od fiskusa. Modele, które na pewno spełniają wymogi homologacji ciężarowej od 1 stycznia 2014 (za co ręczą producenci) i będą podlegać całkowitemu odliczeniu VAT zebraliśmy w tabeli:

Samochody, które od 1 stycznia kupisz z odliczeniem 100 proc. VAT
MARKA MODELE
źródło: Money.pl, Samar. Stan na 19 grudnia 2013
Audi Q3 (5 miejsc)
Q5 (5 miejsc)
A4 Avant/Allroad (5 miejsc)
A6 Avant/Allroad (5 miejsc)
A5 Sportback (4 miejsca)
A7 (4 miejsca)
BMW X1 (5 miejsc)
X3 (5 miejsc)
X5 (5 miejsc)
Citroen Producent przygotowuje listę
Chevrolet Producent przygotowuje listę
Dacia Brak samochodów osobowych w ofercie
Fiat Florino (5 miejsc)
Doblo (5 miejsc)
Ford* Focus kombi (4 miejsca)
Mondeo kombi (4 miejsca)
Kuga (4 miejsca)
C-MAX (5 miejsc)
Galaxy (5 miejsc)
Hyundai i20 (4 miejsca)
Infiniti QX50 3.0d
QX70 3.0d
Kia Sorento
Cee'd (5 miejsc)
Venga (5 miejsc)
Sportage (5 miejsc)
Mercedes GLK (5 miejsc)
M (5 miejsc)
GL (5 miejsc)
G (5 miejsc)
Viano (5 miejsc)
Vito (5 miejsc)
Citan (5 miejsc)
Nissan Informacja 17 XII
*Opel * Astra hatchback (5 miejsc)
Insignia kombi (5 miejsc)
Combo tour van (5 miejsc)
Peugeot 3008 (5 miejsc)
5008 (5 miejsc)
Partner (5 miejsc)
Porsche Cayenne (5 miejsc)
Renault Kangoo
Trafic
Master
Seat Alhambra (5 miejsc)
Skoda Fabia hatchback (4 miejsca)
Rapid (4 miejsca)
Roomster (5 miejsc)
Octavia kombi (5 miejsc)
Yeti (5 miejsc)
Superb (5 miejsc)
Suzuki Producent nie przewiduje samochodów osobowych w ofercie
Toyota Avensis kombi (5 meijsc)
RAV4 (5 meijsc)
Land Cruiser (5 miejsc)
Volkswagen Passat kombi (5 miejsc)
Touran (5 miejsc)
Tiguan (5 miejsc)
Sharan (5 miejsc)
Volvo V40 (4 miejsca)
V60 (4 miejsca)
V70 (5 miejsc)
XC60 (5 miejsc)
XC70 (5 miejsc)
XC 90 (5 miejsc)

Jak widać, większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe. Poza tym, przerobienie seryjnych modeli na spełniające wymogi homologacji ciężarowej to dodatkowy koszt.

Na przykład w Skodzie Fabii - dziś najpopularniejszym samochodzie kupowanym przez polskie firmy - to 500 złotych, a w dowolnym Volvo już 2,5 tysiąca. Po wejściu w życie drugiej decyzji derogacyjnej, odliczenie VAT dotyczyć będzie już wszystkich modeli, a nie tylko tych spełniających warunki homologacji ciężarowej.

Okazuje się także, że o ile w przypadku najdroższych samochodów oszczędności na początku roku mogą być duże, to przy tańszych różnica ceny jest niewielka. Na tyle, że przerabianie ich _ pod kratkę _ może okazać się w ogóle nieopłacalne.

Ile można zaoszczędzić na odliczeniu VAT
Cena samochodu brutto Koszt po odliczeniu VAT do 31.12.2013 Koszt po odliczeniu VAT od 1.01.2014 (należy dodać opłatę za dostosowanie homologacji) Koszt po odliczeniu VAT po wejściu nowelizacji
źródło: Money.pl, kwoty zaokrąglone do pełnych złotych
150 000 zł 144 000 zł 121 951 zł 142 000 zł
100 000 zł 94 000 zł 81 300 zł 92 000 zł
50 000 zł 44 390 zł 40 650 zł 45 325 zł
35 000 zł 31 073 zł 28 455 zł 31 728 zł

Zwłaszcza, że większość aut można dziś kupić taniej, w ramach wyprzedaży rocznika 2013. W przypadku tych tańszych promocyjna cena, nawet podwyższona o część VAT liczoną na obecnych zasadach, może okazać się atrakcyjniejsza niż w styczniu koszt samochodu bez podatku, ale i bez rabatu za rok produkcji. Mimo wszystko, eksperci i sprzedawcy liczą na duże zyski na początku roku.

- _ To szansa na rozruszanie rynku motoryzacyjnego, a przy okazji i innych branż _ - twierdzi Ryszard Ciechański z Polskiego Związku Motorowego.- _ Korzystna luka w przepisach potrwa w prawdzie krótko, ale dzięki niej możliwe będzie wyrwanie z obecnego stanu stagnacji. _

- _ Klienci już dopytują o zniżki _ - potwierdza Michał Polat z wrocławskiego salonu samochodów Kia. Czeka jednak z przyjmowaniem zamówień. _ - Nie mamy jeszcze pełnej informacji od importera, które modele będą spełniać wymogi, choć najprawdopodobniej będą to te obecne oraz Sorento. _

- _ B _ ardziej zapobiegliwi złożyli już pierwsze zamówieni _ a - _przyznaje Filip Wodziński z Volvo Auto Bruno w Szczecinie. Ten producent już ruszył nawet z dużą kampanią reklamową.

Tylko Toyota całą sytuację postrzega jako niepotrzebne zamieszanie: - _ Aby nie stracić przewagi konkurencyjnej, wprowadzamy do oferty samochody z kratką, jednak dla zdrowia polskiego rynku życzylibyśmy sobie, aby przepisy regulujące odpis VAT od samochodu firmowego były stabilne i przejrzyste _ - narzeka Maciej Gorzelak z Toyota Motor Poland. - _ Tak się nie da pracować. Musieliśmy szybko dostosować się do nowych wymogów, a nie wiadomo nawet jak długo będą one obowiązywały. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. _

Zgadza się z nim Wojciech Drzewiecki z Samaru, dodając, że ta sytuacja uniemożliwia normalne planowanie sprzedaży._ _ - Najprawdopodobniej na początku roku zostanie sprzedana duża liczba samochodów, a potem znów będzie można spodziewać się posuchy _ - tłumaczy . _

Więcej o zmianach w VAT

nowe samochody
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)