RMUA to formularz, który potwierdza, że pracodawca przekazał pracownikowi informacje o jego ubezpieczeniu do ZUS-u. Z dokumentu możemy dowiedzieć się, jakie składki trafiają do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także czy zadeklarowane zarobki do ubezpieczenia są właściwe. Podstawowym celem RMUA jest jednak potwierdzenie, że pracownik podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu. Dzięki temu może korzystać z publicznej opieki bez konieczności płacenia dodatkowo.
Jak przekazać RMUA?
Informacje, które zawiera raport RMUA, muszą być przekazane pracownikowi przez pracodawcę. Dzięki RMUA pracownik może też sprawdzić, jaki jest stan jego konta w ZUS lub Otwartym Funduszu Emerytalnym. Wystarczy, że porówna kwoty składek, które są podane w informacji RMUA z tymi, które otrzymuje z OFE. Wtedy wiadomo, czy właściwa część składki emerytalnej została przelana do OFE.
RMUA jak potwierdzenie ubezpieczenia zdrowotnego
Raport ZUS RMUA to głównie zestawienie składek na ubezpieczenia społeczne. Są one podzielona na te, które są odprowadzane na ubezpieczenie emerytalne, inne na rentowe, a także chorobowe i ubezpieczenie wypadkowe.
W ZUS RMUA znajdziemy dane o podstawie wymiaru, od którego liczone są składki, jest też tam podział na tę, którą musi płacić ubezpieczony, jaką płatnik. Dobrze jest też porównać, czy numer NIP albo REGON płatnika składek pasuje do jego nazwy. Kontrolowanie rzetelności i dokładności takich dokumentów pozwala szybko zareagować, jeśli pojawi się błąd.
RMUA przekazuje się co miesiąc czy raz w roku?
Pracodawca musi pracownikowi przekazać komplet deklaracji RMUA przynajmniej raz w roku do końca lutego. W takiej sytuacji informacja będzie obejmowała cały rok. Gdy pracownik wyrazi chęć otrzymywania takich deklaracji na każde żądanie, pracodawca musi na to przystać. Jeśli przedsiębiorca przekazuje RMUA co miesiąc, nie musi takiej informacji przekazywać już w formie rocznego raportu. Jeśli jednak poprosi go o to pracownik, musi na to przystać.
Warto wiedzieć, że informacja RMUA nie musi być przekazywana na druku ZUS RMUA. Wystarczy, by była ona po prostu spisana. Ważne, by miała wszystkie wymagane informacje.
Pracodawca nie przekazuje RMUA. Co robić?
W sytuacji, gdy pracodawca nie przekazuje pracownikowi informacji RMUA, pracownik może to zgłosić Państwowej Inspekcji Pracy. Ta ma prawo przeprowadzi kontrolę w firmę i sprawdzić, czy jest prawidłowo prowadzona dokumentacja związana z zatrudnieniem pracowników. Jednocześnie pracownik powinien poinformować też ZUS, o tym, że nie otrzymuje informacji RMUA.
Zgodnie z kodeksem pracy, w sytuacji, gdy pracodawca unika prowadzenia dokumentacji pracowniczej, podlega karze grzywny. Taka kara to od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Dodatkowo pracodawcy ryzykuje odpowiedzialnością cywilnoprawną.
Pracownik może wystąpić z roszczeniem i nakazać naprawienie szkody, która powstałej w wyniku niewłaściwego działania pracodawcy. W takim wypadku będzie chodzić o nienależytego wykonanie obowiązków związanych z umową o pracę. Co może być szkodą? Najzwyczajniej w świecie, pracownik będzie zmuszony do zapłacenia za usługi medyczne, bo przez brak dokumentów RMUA nie ma możliwości udowodnienia, że jest ubezpieczony, a co za tym idzie, że ma prawo do bezpłatnej opieki.