Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł w maju o 10 pkt do 83,17 pkt. Do 74,49 pkt o prawie 20 pkt, w porównaniu z kwietniem, wzrósł w maju wskaźnik Klimatu Gospodarczego - poinformował w środę Ipsos.
"Poprawę nastrojów związanych z ogólną sytuacją gospodarczą państwa (wskaźnik Klimatu Gospodarczego) należy łączyć przede wszystkim z ustąpieniem rządu Leszka Millera. Dodatkowo, przystąpienie do Unii Europejskiej może u konsumentów rodzić nadzieje, że funkcjonowanie gospodarki polskiej będzie zbliżać się do standardów wyznaczanych przez gospodarki państw zachodnioeuropejskich" - poinformował Ipsos.
Poprawa Klimatu Gospodarczego wpływa na wskaźnik Skłonności do Zakupów. W porównaniu z kwietniem nastąpił wzrost tego wskaźnika o 5 pkt do 88,63 pkt.
W maju zmniejszyły się obawy o przyszłą wysokość stopy bezrobocia. Jak podaje Ipsos istotny spadek obaw o bezrobocie sugeruje, że coraz więcej konsumentów obserwuje wzrost zainteresowania pracodawców zatrudnieniem nowych pracowników lub zwiększeniem zakresu współpracy z dotychczasowymi.
Zmniejszyły się także obawy związane z ewentualnym wzrostem inflacji.
"Najwyraźniej coraz więcej konsumentów przekonuje się, że przystąpienie do Unii nie przyniesie rewolucji cenowej, a ewentualne zmiany cen będą ograniczone" - ocenia Ipsos.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów.