Zamówienia kolejowe są szansą dla kilku średniej wielkości polskich spółek na skokowy i trwały wzrost skali działalności w branży budowlanej - pisze "Rzeczpospolita". W ten sposób mogą dołączyć do grona największych spółek budowlanych, stając się konkurencją dla zagranicznych koncernów.
Jedną z takich firm jest Pozbud, który wraz ze spółkami Herkules i Wasko w październiku wygrał przetarg na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP PLK.
Choć konsorcjum zostało stworzone przez Nokia Solutions and Networks, przedstawiciele Pozbudu podkreślają, że każda z trzech polskich spółek ma w nim status "równoprawnych partnerów, a nie jako podwykonawców, tak jak to zazwyczaj jest na naszym rynku".
Kontrakt pn. "Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP PLK ma wartość ok. 2,27 mld zł i obejmuje 13,6 tys. km linii kolejowych. Na SPC-2 - spółkę zależną Pozbudu - przypada ok. 31,77 proc. kwoty netto zamówienia.
GSM-R to przeznaczony dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazuje na standardzie telefonii komórkowej GSM i zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu kolejowego.
Choć notowany na rynku głównym GPW od 2008 r. Pozbud to przede wszystkim producent okien i drzwi, spółka świadczy także kompleksowe usługi budowlanych. W 2013 r. grupa poszerzyła działalność o produkcję litych podłóg drewnianych.