Prognozuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat transakcje internetowe będą stanowić 25 procent wszystkich zakupów dokonywanych przez Europejczyków.
Jak pokazują statystyki, w tej chwili największą sprzedaż odnotowują e-sklepy z odzieżą, książkami i multimediami oraz sprzętem foto i RTV/AGD.
Jakie cechy powinien posiadać idealny e-sklep?
Można otworzyć sklep na podstawie gotowego szablonu lub zamówić przygotowanie witryny. Drugie rozwiązanie będzie spełniać wszystkie oczekiwania i idealnie wpasuje się w założony projekt.
Przed rozpoczęciem prac nad e-sklepem powinno się odpowiedzieć na kilka pytań. Jakie formy płatności chcę zaoferować? Jakie opcje ma mieć wirtualny koszyk?
[ ( http://static1.money.pl/i/h/95/t87391.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/e-handel;zaplata;przez;posrednika;a;vat;i;kasa;fiskalna,124,0,683900.html) E-handel: Zapłata przez pośrednika a VAT i kasa fiskalna
Jakie formy wysyłki powinny być dostępne? Jakie narzędzia chcę zastosować do promocji sklepu? Czy chcę rozwijać mechanizmy społecznościowe, takie jak komentarze i oceny?
Po pierwsze, dobry sklep powinien gwarantować efektywną sprzedaż poprzez optymalną prezentację oferty oraz doskonałą obsługę klienta. Dobry sklep musi także umożliwiać badanie zachowań klientów i analizowanie wyników sprzedaży. Warto zatem wybrać rozwiązanie działające w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa).
Oznacza to, że za dodawanie nowych funkcji i utrzymywanie strony w zgodzie z najnowszymi trendami panującymi w e-commerce odpowiada nie klient, ale dostawca usługi.
Jeszcze przed tym, jak pierwsi klienci przekroczą próg wirtualnego sklepu, powinno się pomyśleć o dobrej - tańszej lub droższej - reklamie. Na początek doskonałym narzędziem promocyjnym jest obecność w porównywarkach cen (np. ceneo.pl, skąpiec.pl czy nokaut.pl) i wyszukiwarce Google. Według badań firmy Nielsen z 2008 roku, dla internauty szukającego produktu w sieci najważniejsze są: informacje z wyszukiwarki internetowej, osobiste rekomendacje (np. od znajomych) oraz znany sklep, z którego korzysta regularnie. Warto też pomyśleć o poszerzeniu oferty o aukcje internetowe.
Ile to będzie kosztować?
Na początek należy wybrać domenę - jedną lub więcej. W pierwszym roku możemy liczyć na promocyjną cenę wahającą się od 1 do 9 zł. W przypadku przedłużenia umowy cena ta może osiągnąć wartość około 100 zł za rok. Kolejną kwestią jest zapewnienie stabilnego serwera, co będzie nas kosztować około 600 zł rocznie.
Ci, którzy szukają oszczędności mogą skorzystać z darmowego open source, chociaż praca w tym przypadku będzie nie tylko czasochłonna, ale też bez gwarancji powodzenia. Cena za rozwiązanie _ z pudełka _ wyniesie około 2 000 zł - to koszt jednorazowy, jednak w przypadku wyboru takiej opcji nie ma szans na późniejsze aktualizacje oprogramowania i dostosowywanie sklepu do aktualnych trendów w e-commerce.
Warto więc skorzystać z modelu SaaS - opłata abonamentowa za prowadzenie e-sklepu to około 100 zł na miesiąc. W takim przypadku to dostawca usługi dba o aktualizacje, dodawanie nowych funkcji i bezawaryjne, ciągłe działanie witryny.
Należy też zadbać o właściwą oprawę graficzną sklepu, za co przyjdzie zapłacić około 1500 zł lub skorzystać z gotowych szablonów.
Jednym z najważniejszych elementów po uruchomieniu sklepu jest jego właściwe wypozycjonowanie - ceny za to działanie wahają się od 100 do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Ostateczny koszt zależy od wybranych słów kluczowych oraz konstrukcji samego sklepu. Zazwyczaj dochodzi do tego koszt zoptymalizowania - kilkukrotność miesięcznego abonamentu. W niektórych firmach audyt i dobór słów kluczowych odbywa się bezpłatnie.
_ _
Na jakie problemy powinien się przygotować przedsiębiorca prowadzący działalność internetową?
Jednym z największych problemów, na jakie natrafia niemalże każdy początkujący biznesmen, jest logistyka. Sklep tradycyjny musi dbać o systematyczność dostaw produktów. Nie inaczej jest w przypadku sprzedaży internetowej, gdzie dochodzi jeszcze kwestia wysyłek. Praca kurierów oraz problemy z dostawami - na te dwa czynniki najczęściej narzekają kupujący w Internecie.
Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów, i w wersji online nie ma nic za darmo. Przyciągnięcie klienta i zbudowanie znanej, rozpoznawanej marki nie będzie łatwe, jeśli dokładnie nie przemyśli się swoich oczekiwań i nie zaplanuje przyszłych działań. Dlatego zawsze warto zgłosić się o pomoc do specjalistów, którzy doradzą i wspólnie z klientem odkryją wszystkie tajniki sprzedaży internetowej.
Czy jest jeszcze miejsce na rynku e-sklepów?_ _
Sklep internetowy to nadal znakomity pomysł na rozwój firmy, zarówno dużej, jak i małej, dopiero powstającej, jak i tej, która posiada już ugruntowaną pozycję na tradycyjnym rynku sprzedaży. Firmy zakładają sklepy internetowe lub wręcz przenoszą swoją działalność do sieci nie tylko dlatego, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.
E-sklep pozwala na imponujące wręcz przyspieszenie związane ze wzrostem obrotów, znaczną redukcją kosztów obsługi oraz poszerzeniem kręgu potencjalnych klientów. Sprzedaż online, niezależnie od nasycenia sieci tą formą działalności, jest coraz skuteczniejsza, ponieważ dzisiejszy klient zwyczajnie nie ma czasu na wędrówki po sklepach i coraz chętniej zamienia tradycyjny koszyk na jego wirtualny odpowiednik.
Za tą teorią przemawiają również wyniki badań. W tym, przeprowadzonym przez Firmy.net w styczniu 2010 roku na grupie 3441 przedsiębiorców wskazano, że ponad połowa polskich firm z sektora MSP zamierza poszerzyć swoją obecność w Internecie o wirtualną sprzedaż. Dla 6 procent przedsiębiorstw Internet już teraz stanowi główne źródło sprzedaży, a tylko 1 firma na 100 zadeklarowała, że nie będzie wykorzystywała tego kanału do sprzedaży swoich produktów czy usług.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/134/t97414.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;maksymalnie;wykorzystac;firmowy;serwer;i;domene,64,0,672320.html) | Jak maksymalnie wykorzystać firmowy serwer i domenę Na serwerze mogą znajdować się np. firmowe konta pracowników. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/104/t100456.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;zamowic;strone;www;-;krok;po;kroku,21,0,648725.html) | Jak zamówić stronę www - krok po kroku Jednym ze sposobów na niedrogie stworzenie firmowej witryny www jest skorzystanie z oferty zakupu strony w modelu abonamentowym. |
Autor jest ekspertem z firmy Ogicom specjalizującej się w rozwiązaniach biznesowych z dziedziny Internetu i telekomunikacji