Pytanie
Jakich formalności musimy dopełnić przy zaprzestaniu ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej?
Odpowiedź
W przypadku zaprzestania ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy fiskalnej należy złożyć w urzędzie skarbowym (lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres urzędu) pisemne zawiadomienie o zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym lub wymianie pamięci fiskalnej kasy i wnieść o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej. Odczyt dokonywany jest w obecności pracowników urzędu oraz serwisanta. Z dokonanego odczytu sporządzany jest protokół. Możliwe są w tym zakresie dwie sytuacje - odczyt może być bowiem dokonany w miejscu prowadzenia ewidencji lub w siedzibie urzędu. Wyboru pomiędzy tymi dwoma możliwościami należy dokonać w porozumieniu z urzędem skarbowym.
Po szczegóły dotyczące protokołu sięgnąć należy do przepisów rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Protokół ten zawiera informacje, jakie czynności techniczne powinny być dokonane.
Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska